מחקר חדש של ד"ר אלדד פרדו ומאיה יעקובי בחן את ספרי הלימוד של הילדים תחת משטר אסד בסוריה. על המחקר סיפר היום (שני) פרדו לענת דוידוב וינון מגל ב-103FM: "המחקר מלא הפתעות וחידושים וכולו נעשה על ספרי הלימוד מהשנה האחרונה. חלקם יצאו ב-2011 אך כולם חדשים. ברמה האסטרטגית, החידוש הכי גדול הוא שיש חינוך נרחב מאוד בעד רוסיה, ברית המועצות והדמיון במורשת של שני העמים הגדולים הללו. העם הערבי הוא עם שחי במולדת הערבית, זו מדינה דמיונית ממרוקו ועד איראן. הסורים מאוד גאים שהם סורים אך יש להם גם רגשי נחיתות. הם לא רוצים להיות עצמאיים ומעדיפים להתאחד עם העולם הערבי והאחות הגדולה רוסיה".

מה שכן הפתיע את המזרחן זוהי העובדה שאיראן מתוארת באור שלילי. "מאחר והם (הסורים) כל כך מזדהים עם העניין הערבי הם פשוט שונאים את האימפריה הפרסית והאיראנית. המילה חיזבאללה כלל לא מופיעה בתוכנית הלימודים". לדבריו, "הדבר היחיד שנכתב הוא שסוריה, במסגרת היותה חלוצת המאבק נגד ישראל, עזרה להתנגדות גם בפלסטין וגם בלבנון".
בין היתר, במחקר נבחן כיצד מוצגים היהודים ומדינת ישראל בכלי החינוך הסורים. "לא הייתה הפתעה בנושא, החינוך נגד ישראל מאוד חריף", אמר פרדו. "קיוויתי שבמהלך מלחמת האזרחים יהיה איזשהו שיפור אך לא כך הדבר. המאבק בנו מאחד אותם, מבחינתם ישראל צריכה להימחק מהמפה, לא אומרים את שם המדינה באופן מפורש וקוראים לטהר את הארץ. לדוגמה, כשמלמדים יצירה של שייקספיר מלמדים רק את החלק האנטישמי ביותר". 

"חשוב לציין שלאורך כל תוכנית הלימודים נותרים פתחי מילוט", הבהיר פרדו, "מצוין שהם מחויבים להסכם ההפרדה מ-1974 ומאשימים את ישראל על העובדה שאין שלום בטענה שהתעקשנו על משא ומתן נפרד. לא הוזכרו כלל משאים ומתנים עם ישראל אך מובלטים ההישגים הגדולים במלחמת יום כיפור כגון כיבוש החרמון שמוצג כסיפור גבורה והצלחה גדולה".

 
כשנשאל אם בספרי הלימוד קיימת התייחסות לרצח העם שמתרחש במשך חמש שנים במדינה סיפר: "חקרתי די הרבה מערכות וספרי לימוד ודבר כזה לא ראיתי. הציבור עסוק בלהשמיד את זולתו אך נמצא בסכנת השמדה בעצמו. למרות זאת, לא כתוב איך המלחמה פרצה, מי אשם ועוד. אין התקפה נגד האופוזיציה או ביקורת עצמית אך זה מתואר כאסון".

לסיום התקשה הד"ר להשיב לשאלה אם יהיה ניתן לעשות שלום עם סוריה בעתיד. "קשה מאוד לדעת. יכול להיות שהלקח של הסורים, לעומת מה שכולם אומרים פה, יהיה דווקא שצריך לצאת לעוד מלחמה. אני מקווה שזה לא יקרה ושנהיה חכמים בנושא".
עריכה: איתמר זיגלמן