הבחירות שהתקיימו לאחרונה בטורקיה היו רוויות אמוציות, יצרים והפגנות מחאה כנגד ישראל. כעת, מתברר כי מאחורי הקלעים התחוללה דרמה דיפלומטית של ממש, כאשר נ' נכה צה"ל בשנות ה-40 לחייו המתגורר לבדו במרכז הארץ וסובל ממחלה נפשית מורכבת, הגיע לבדו לטורקיה מבלי ליידע איש על כך, ונקלע למצוקה בשל הסתבכות פיננסית. המרכז הישראלי לאפוטרופסות, הגוף שמונה כאפוטרופוס על גופו ורכושו של אותו אדם, ניסה להביאו ארצה בהידברות, אך הוא דרש שיועברו לו כספים וסירב לחזור. בהתערבות גורמי אכיפת החוק, האינטרפול, משרד החוץ, האפוטרופוס הכללי ורשויות הרווחה, נ' הוחזר בשבוע שעבר ארצה, לאחר שבעה שבועות בהם שהה בטורקיה כשהוא מסובך עד צוואר.



לפני כחודשיים, ימים אחדים לאחר הביקור השבועי של נציג המרכז הישראלי לאפוטרופסות אצל נ', הוא התקשר לדודו וסיפר לו שהוא שנמצא באנטליה שבטורקיה. נ', שיצר את הקשר עם הדוד באמצעות טלפונים סלולריים שקיבל מעוברים ושבים ברחוב, ביקש שישלח לו מיד כסף לאחר שנקלע לחובות מהימורים. חששם של אנשי המרכז הישראלי לאפוטרופסות היה שאם יקבל את הכסף הוא יישאר בטורקיה, ינתק קשר לחלוטין, מצבו יתדרדר ולא ניתן יהיה לאתרו ולסייע לו. מאידך, גם באי העברת הכספים שדרש לכיסוי חובות ההימורים שלו היה קיים חשש לשלומו.



זאת אינה הפעם הראשונה שנ', המוכר על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון, מסתבך בחו"ל ונדרשת התערבות הדרגים הגבוהים ביותר לחילוצו. בעבר נדרשה כבר מעורבות משרד החוץ כדי להשיבו מוורנה שבבולגריה, לאחר שנעצר שם על ידי המשטרה המקומית והובהל לבית חולים פסיכיאטרי. הוא יצא את ישראל להמר, הסתבך, נותר ללא כספים, איבד את חפציו ונעצר לאחר שהיה תוקפני ומבולבל.



נעלם לאחר ניסיונות החילוץ


תכנית הפעולה שגובשה היתה לגרום לנ' להגיע לשדה התעופה באנטליה, לעכב אותו שם ולהחזירו לישראל. תמונתו הופצה על-ידי שגרירות ישראל באנקרה והקונסוליה באיסטנבול למשטרה המקומית, ובמקביל דודו הודיע לו שהעביר כספים לאחד הבנקים בשדה התעופה. אלא שהתכנית השתבשה לאחר שנ' עורר את חשדו של שוטר בשדה התעופה המקומי, שלא זיהה אותו לפי התמונה שהופצה והרחיק אותו מהמקום.



בשלב זה, ההפגנות בטורקיה נגד ישראל העלו כבר חשש לחייו של נ', במידה ויזוהה כחייל צה"ל לשעבר. גם הניסיון השני נכשל, לאחר שדודו הצליח לשכנעו לחזור לארץ והמרכז הישראלי לאפוטרופסות רכש עבורו כרטיס טיסה, אולם במועד שנקבע איתו הוא לא הגיע. כשנוצר עימו קשר התברר כי נמלט לאיסטנבול מחשש לחייו, בשל החובות שצבר באנטליה. בהתערבות משרד החוץ ומשרד המשפטים מול משטרת טורקיה והאינטרפול, יודעה המשטרה באיסטנבול על נ' ועל הרקע למצבו והתבקשה לעקוב אחר תנועותיו ללא יצירת מגע שעלול היה לגרום לו להימלט שנית.




שרפת דגל ישראל במהלך הפגנה בטורקיה. צילום: רויטרס



לאחר מכן, בהיוועצות עם אנשי טיפול, הוחלט לשנות אסטרטגיה: הדוד הונחה לנתק קשר עם נ' אם לא יסכים לחזור לישראל. אפשרות לשלוח נציג של המרכז הישראלי לאפוטרופסות לטורקיה שיביא אותו לארץ נגנזה מחשש שלא ידעו כיצד הדבר עשוי להתפרש אצל השלטונות הטורקים. כעבור כמה ימים של נתק, הודיע נ' לדודו כי הוא מוכן לחזור ארצה. נרכש עבורו כרטיס טיסה, והפעם, שלוש שעות לפני ההמראה, הוא התייצב בטרמינל באיסטנבול. מאותו רגע, ובתיאום של הגורמים הישראלים מול המשטרה הטורקית, הוצמד לו ליווי של נציגי חברת התעופה עד לנחיתתו בארץ. כאן קיבלו אותו נציגי המרכז הישראלי לאפוטרופסות ולאחר אבחון קצר הוא הוסע לביתו ושוכנע לקבל טיפול מבלי שיזדקק לאשפוז פסיכיאטרי.



"בזכות שיתוף הפעולה בין משרדי החוץ והמשפטים, האינטרפול ומשטרת טורקיה, הצליחו כל הגורמים לסיים את הדרמה שהחלה מזה שאותו אדם ביקש חירות וחופש, אך נתון לסיכונים רבים בגלל מצבו הבריאותי", מציינים במרכז הישראלי לאפוטרופסות. "אנו דואגים מידי יום לאיכות חייהם של אלפי אנשים אשר לא נמצא להם אפוטרופוס מקרב בני משפחתם. במקרה הזה, פעלנו גם מחוץ לגבולות המדינה, מתוך האחריות שלנו לדאוג לשלומו וביטחונו".