שר האוצר, משה כחלון, התראיין הבוקר (שני) ל"כאן ב'", ודיבר על האירועים של הימים האחרונים, וגם על מספר נושאים כלכליים. כחלון, אשר מתפקד גם כשר בקבינט, העביר את האחריות לניהול המשבר ההומניטרי בעזה לפלסטינים, למצרים ולרשות עצמה.



צה"ל פועל נכון בעזה?
"תראה, נגרם נזק בעיקר מוראלי לתושבי הדרום, מבחינה כלכלית אנחנו פותרים את זה ומפצים. חשוב לי להגיד שהרמטכ"ל שלנו הוא רמטכ"ל מקצועי. אין לו בוחרים, הוא לא צריך לרצות אף אחד. הוא עם אפס ציניות, ופועל בצורה עניינית. אתמול בקבינט שמעתי את הדיון ולקחתי חלק. אני סומך על הרמטכ"ל שלנו. הרמטכ"ל לא יכול לעלות לשידור, ולכן בחרתי להגיד את זה. ברגע שאתה רואה מה שיצא מהקבינט, אתה רואה שאנחנו בעמדה שצריך להגיב ולתת לרמטכ"ל להוביל".



מה דעתך על עזה?
"יש מחלוקות בין גורמי הביטחון. אני תומך בכך שמי שצריך לנהל את המשבר ההומניטרי בעזה אלה המצרים והרשות הפלסטינית. כל פעולה אחרת רק תחזק את חמאס ואת הקיצוניים. החמאס מבקש להכניס בעיקר בטון וברזל. לא מזון, לא תרופות. לא ראיתי שיש חלבונים בבטון ובברזל. אנחנו לא אשמים בשום דבר ממה שקורה שם. חמאס מתנהג בציניות. הקטארים מעבירים כסף לחמאס לחיזוק הטרור".



מתחת ביקורת על נתניהו גם כאן?
"מה שאמרתי אז זה היה על רקע הרפורמה. אני עובד שלוש שנים מאוד קשה. הכלכלה במצב מצוין, בזכות מהלכים נכונים שעשיתי. קיבלתי החלטות קשות - רפורמות, מאבקים אדירים על הדיור. ואז אני מגיע לממשלה ומטרפדים עוד דבר ועוד דבר, ואני אמרתי לראש הממשלה מה שחשבתי, ומישהו צריך להגיד את זה. להוריד מסים, למרות שאמרו, להעלות את שכר המינימום - זה לא פשוט".



עם הנגידה היוצאת. "לא שמח שהיא הולכת". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
עם הנגידה היוצאת. "לא שמח שהיא הולכת". צילום: הדס פרוש, פלאש 90



את החוץ הוא מנהל נכון?
"הוא מנהל את מדיניות הביטחון בצורה בטוחה ואחראית מאוד".



*מחירי הדיור עלו בעשירית האחוז, שוב חוזרים לתקופה של העלייה במחירים?
"כל שנה המחירים עולים, והעכשיו המדד כבר חודש שלישי הוא מינוס. אין מה לדאוג מעלייה. כל שנה, ב-15 השנים האחרונות, המחירים עלו ב-8-10 אחוזים ועכשיו מתווכחים על 0.1, אז מצבנו טוב. כשנכנסתי לתפקיד אמרו לי שזה לא הסלולר, ושלא נעשה מהפכה, אבל עובדה. הזוגות הצעירים מאמינים בתוכנית הזאת".



אתם יוצאים לסיור בצפון - הקצבתם 5 מיליארד שקלים למיגון. אתם מתכוננים למלחמה?
"לא, אבל עושים מה שדרוש כדי להגן על התושבים. לגבי הצפון, זוהי תוכנית חסרת תקדים בהיקפה. יש פה משהו כמעט עקום. כל הנושא של פעילות מבנית בצפון, בגלל שערך הקרקעות שם הוא נמוך. עבורי אולי הערך כלכלי נמוך שם, של השטחים, אבל לי חשובים האנשים והערך שלהם. על הרקע הזה, הכנסנו את היד עמוק לכיס, כשאני הבטחתי לראש הממשלה שאביא את הכסף למגן את הצפון, ועובדה. גם מיגון בפני רעידות אדמה וטילים יהיה".



צריך כסף גם לחוק הלאום שמגיע, צריך לממן אותה גם, כי מעודדים התיישבות יהודית.
"אני לא מכיר סעיף תקציבי בחוק הלאום. אני שותף לכך שצריך התיישבות יהודית, כדי לבנות כאן מדינה יהודית, וזה בסדר גמור. יש פה מידה מסוימת של צביעות. אנחנו מדינה יהודית. אני לא רוצה שגורמים קיצוניים יעשו פרובוקציות".



לא הזלת דמעה כשפלוג הודיעה שהיא עוזבת.
"אני חושב שיש פה עיוות בין בנק ישראל למשרד האוצר, יש מתח מובנה שלא התחיל אצלי, ולא יסתיים אצלנו. יש לנו מחלוקות איתם, וכך היה. זה עולה מדי פעם לטונים אחרים, הכל מבסיס מקצועי. יש לי הערכה גדולה מאוד לנגידה. אני לא שמח שהיא הולכת".