לאחר המתיחות בדרום, התראיין היום (שני) חבר הכנסת אבי דיכטר ב"כאן ב'" ופרש את משנתו לגבי הטיפול בטרור העפיפונים. כמו כן, הוא דיבר על המצב בעזה, וגם על הדרך בה נוהלה ההתמודדות עם טרור העפיפונים עד עתה. לאחר מכן, התייחס גם לחוק הלאום, שהוא אחד ממנסחיו.



"טרור העפיפונים צריך להיעצר", קבע דיכטר, "כמו שצעדת השיבה והריצה לגדר טופלו בצורה מאוד נחושה. חמאס ניסה להריץ הרבה מאוד עזתים, ולא צלח, ואז הם עברו לסוג הטרור השני, שהוא טרור לכל דבר ועניין. מי שראה את הנזקים בדרום, מבין שזה טרור. הכאב הזה נכנס לתוך הגוף, ומי שגר שם נושא את זה איתו לא מעט ימים. צריך להפסיק את הבעירה של באר הנפט הזאת, ובסוף, כמו בכל באר, צריך לפוצץ אותה. העפיפונים והבלונים יופסקו בכל מחיר".



לדבריו, "העפיפונים זה סיפור של חודשיים, שבנושא הזה קצת הופתענו. הם השתכללו והיה צריך לעצור את זה במכה אחת קשה. מקווה שהמכה שהנחתנו בשבת תעצור את הרקטות וגם את העפיפונים. אני מניסיוני, אתה לא בולם טרור כזה בזה שאתה הורג את שלושת המפריחים הראשונים. גם אנחנו אנשים, כיהודים, אנחנו אנשים שהטבע מדבר אלינו, שדות חיטה מדברים אלינו. אנחנו לא מבינים בקלות מה זה לשרוף טבע. לקח לנו זמן קצת להבין את היקף התופעה הזאת, ולנסות לתת לה מענה. הטיפול בשריפות היה בהתחלה מצד מתנדבים, יכול להיות שהטיפול היה צריך להיות התקפי יותר. אבל זה במבחן המבט לאחור".



חמאס שינה את המשוואה, וקיים. האם צה"ל יתקוף מהאוויר גם במחיר רקטות על העוקף?
"הדרג המדיני הנחו לעצור את הטרור, בלי אבחנה. אם זה רימון, או טרור ששורף שדות, או רקטות. ברגע שיש הנחייה לעצור את כל הטרור הזה, צריך לראות איך צה"ל יעשה את זה".



חוליית מפריחי עפיפונים. "הופתענו". צילום: רויטרס
חוליית מפריחי עפיפונים. "הופתענו". צילום: רויטרס



יכול להיות שהישיבה התכנסה רק בגלל הביקורת הציבורית?
"אנחנו מכירים רק את מה שמתפרסם. מאחר וישנם לא מעט מהלכים מאחורי הקלעים, לא רק צה"ל. אנחנו רוצים הרתעה מול חמאס, לא שיחליט מתי נוח לו לשתק מדינה. את ההרתעה הזאת צריך לייצר, וצה"ל אמור לספק את הניסוח איך מייצרים את זה. אנחנו לא יכולים לאבד הרתעה מול החמאס. המהלך אמור לייצר את התפנית הנדרשת".



מה אתה אומר על הדיון בקבינט אמש, והעימות בין בנט לרמטכ"ל?
"אני שומע את הדיווח על הקבינט ומזדעזע, הוא אמור להיות ביטחוני-מדיני, הופך להיות דיון פתוח בתקשורת. זה מרתיח. לצערי חבל שלא היה שם כתב שלכם, היינו מקבלים הדלפות מדויקות. הבעיה העיקרית היא שקבינט נמדד על פי מדד אחד בלבד, מה היעדים שהוא שם למערכת הביטחון ולצה"ל".



יש לך בעיה ערכית עם ירי למי שמפריח?
"אלף משפחות של מחבלים תבכנה, ושהאמא שלי לא תבכה. אני לא אומר לירות בכל אחד, אלא לעצור את הטרור. אם זאת ההנחייה של הדרג המדיני, אז היא צריכה להיות ממומשת, וצה"ל צריך להגיד איך לממש את זה. להתחיל להשיא עצות בקבינט, ולנהל דיון כזה בקבינט, זאת לא דרך התנהלות. החלוקה צריכה להיות ברורה - הדרג המדיני יחליט מה, והצבא יבצע. את התוצאה נדע כולנו".



על השבויים שנמצאים בעזה הוסיף: "אנחנו צריכים להביא את הבנים הביתה, נקודה. כל דרך שמקרבת את זה, דרך כוחנית, או שיחות, אלה הדרכים הנכונות. אם אנחנו יודעים לומר בוודאות שהתניה כזאת תזרז את הבנים הביתה, אני בעד. מעל הכל, צריך לזכור שיש את הדרך המבצעית, איך להביא אותם הביתה. זאת משימה שצריכה להיות נר לרגלי צה"ל, גורמי ביטחון אחרים והשב"כ".



בהתייחס לחוק הלאום וסעיף ההתיישבות, אמר: "הנוסח שעולה לדיון הבוקר,הוא סעיף בניסוח אחר. רואים בהתיישבות ערך לאומי. הסעיף הזה הוא לא המרכזי, אבל הוא חשוב. שמונה שנים אני מקדם את החוק הזה. מימוש הזכות להכרה עצמית, הוא רק לעם היהודי, זה הסעיף החשוב ביותר. הניסיון להגיד שזאת מדינת כל אזרחיה".