בדיון סוער בקבינט המדיני-בטחוני אמש, הוחלט על החרפת הצעדים נגד טרור העפיפונים. במהלך הדיון התפתח עימות בין שר החינוך, נפתלי בנט, (הבית היהודי) לבין הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, במהלכו הביע הרמטכ"ל התנגדות לחלק מהדרישות של הדרג המדיני. האלוף (במיל') יום טוב סמיה התייחס הבוקר (שני) לעימות בין השניים ולצעדים שיש לנקוט בגזרה הדרומית מול חמאס בעזה, בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM.

"חילוקי דעות הם לגיטימיים. אנחנו מדינה דמוקרטית, הממשלה היא הריבון והקבינט הוא התמצית שלה. רמטכ"ל או אלוף אחר שנכנס להציג תוכנית כלשהי ויושב מול נציגי הממשלה והקבינט ראשית חש שיש לו שני כובעים", אמר סמיה. "הראשון כשומר הסף של הערכים הצבאיים, מה מותר לצבא ומה אסור, ובכובע השני יש שר ביטחון וראש ממשלה, שלעיתים הם אותו אדם, שיגנו עליו ושלא ישאלו אותו שאלות שיסבכו אותו בעמדות פוליטיות".
 
"אני זוכר איך רבין פעם הוציא אותי מעימות עם פרס", סיפר האלוף במיל', "פרס התעקש לשאול אותי האם דגל פלסטיני ושוטר ללא אקדח במעבר רפיח, שהוא לכאורה מעבר בינלאומי, הוא איום על צה"ל. זו כמובן בדיחה, דגל ואקדח ללא מחסנית זה לא איום על צה"ל. לכן רבין השתיק אותו ואמר לפרס 'הוא לובש מדים- אל תכניס אותו לפוליטיקה'. אני תוהה כיום איפה המנהיג הזה של הקבינט הביטחוני? איפה ראש הממשלה שישתיק את בנט ויאמר לו 'בוא נשב על הנושא הזה לבד ולאחר מכן נאמר לצבא מה לעשות או לא לעשות מבלי להכניס את הרמטכ"ל לפינה כזו, לתשובה לא פשוטה'".



"לבי אל גדי איזנקוט. הוא איש הגון והוגן. היעדר המנהיגות סביב שולחן הקבינט והתחושה של כולנו כאזרחים שכל חבר קבינט רוצה לקטוף כמה מנדטים וכמה קולות", אמר מפקד פיקוד דרום לשעבר. "השר ישראל כ"ץ יצא כנגד הקבינט וראש הממשלה באופן הכי ברור שאפשר ואמר בפירוש שלמדינת ישראל אין אסטרטגיה ברורה לגבי החמאס ורצועת עזה. אלו דברים שאומרים שרי ממשלה מתוך הקבינט ולא פרשנים מבחוץ".
 
כשנשאל מה היה עונה לשר בנט אילו היה הרמטכ"ל והיה נשאל אם לירות בילד בן שמונה או לא, השיב: "יכול מאוד להיות שהייתי עונה כמו גדי איזנקוט. אפשרות נוספת היא שהייתי מסתכל על ראש הממשלה ושר הביטחון שלי בעיניים ואומר שיורידו את הדבר הזה מהגב שלי ושידונו בשאלה הזו לבד. זה כמו שאיזנקוט אמר בזמנו שלא ירוקן מחסנית על נערה עם מספריים".

בנימין נתניהו. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90

 

אילה חסון הוסיפה: "בימים ההם לא אתה ולא רבין הייתם רצים להדליף מהקבינט. במקרה הזה עוד לא הסתיימה ישיבת הקבינט והסיפור הזה יצא החוצה". ענה לה סמיה: "מאחר ואני יודע שהשאלה של בנט היא לא באמת מהותית אלא שאלה של קטיף פוליטי שהייתה יוצאת לתקשורת, אולי פשוט הייתי מסתכל לראש הממשלה בעיניים ואומר לו: 'אולי תפתרו את זה לבד'".
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן 

יום טוב סמיה. צילום: אסף קליגר
יום טוב סמיה. צילום: אסף קליגר