מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק "מנהלי יו"ש", המעביר סמכויות שיפוט נושאי יהודה ושומרון מבג"ץ לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. החוק, אותו יזמה שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי), יסמיך את בית המשפט המחוזי בכובעו כבית משפט מנהלי לדון בהחלטות מנהליות של רשויות ישראליות ביהודה ושומרון. משמעות הדברים היא שעתירות שיוגשו על ידי ארגוני שמאל ופלסטינים שטוענים לבעלות על קרקעות יזכו לטיפול מסוג שונה, ויידרשו לעמוד בתנאי סף מחמירים יותר מאלו הנהוגים בבג"ץ.



בעוד שענייני תכנון ובנייה בתוך הקו הירוק נידונים בבית משפט לעניינים מנהליים, שבו השופטים נצמדים לסדרי הדין המקובלים ובו ניתן לקיים בירור עובדתי, הרי שבג"ץ לא רואה עצמו מחויב לסדרי הדין ודיני הראיות, וממילא לטענת שרת המשפטים קיים חשש ממשי לפוליטיזציה של פסק הדין לפי ההשקפה האישית של שופטי בג"ץ. בלשכת שקד טענו כאשר ההצעה עלתה לדיון כי המצב הנוכחי הוביל לכך שהתהפכו היוצרות, ובמקום שנטל ההוכחה יהיה על התובע, נטל ההוכחה עובר לנתבע – המדינה.



השרה שקד אמרה היום עם אישור החוק כי "חגיגת העתירות לבג"ץ של פלסטינים וארגוני שמאל קיצוני נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון מסתיימת היום. מעתה הם יצטרכו לעבור את המשוכה המשפטית כפי שכל אזרח ישראלי עובר. לצד זאת, החוק שהכנסת אישרה עכשיו, אחרי 50 שנות שחרור שטחי יהודה ושומרון, ינרמל את חיי התושבים שם. בכך העבירה הכנסת מסר חשוב - תושבי יהודה ושומרון הם חלק בלתי נפרד מאזרחי ישראל. הם משרתים בצבא ובמילואים וממלאים את מלוא חובותיהם כלפי המדינה. אין סיבה שדינם לא יהיה כדין תושבי 'ישראל הקטנה'. חברון, רעננה, אלון מורה וקרית שמונה הם חלקים בלתי נפרדים מארץ ישראל".



לדברי שקד, העובדה שבג"ץ דן בהחלטות מנהליות כערכאה ראשונה ואחרונה פוגעת בזכות הגישה לערכאות של תושבי יהודה ושומרון שאינם נהנים מערכאת ערעור, ככל אזרח ישראלי העותר לבית משפט לעניינים מנהליים ונהנה מזכות ערעור לבית המשפט העליון. "בנוסף, עתירות השמאל הקיצוני יונחו סוף סוף תחת בירור ראייתי טוב יותר וצודק יותר. תאוות ההרס תיבלם, פיתוח ההתיישבות יימשך".



השרה שקד גם הסבירה את מעבר הסמכויות מבג"ץ עקב העומס הגדול המונח על שולחנם של שופטי העליון והרצון להקל עליהם. אולם נראה כי הבחירה להעביר את הסמכויות לבית המשפט המחוזי בירושלים איננו מקרי. לאחרונה מינתה שקד לתפקיד שופטת בבית המשפט המחוזי בירושלים את ד"ר חיה זנדברג שעמדה בראש וועדת הסדרת המאחזים. בשנים האחרונות מונו כמה וכמה שופטים בעלי אוריינטציה ימנית לבתי המשפט בירושלים, כמו גם לפרקליטות המחוז, ויש להניח שלא לחינם הוחלט להעביר את הסמכויות דווקא לירושלים.



בימין מברכים על ההישג, אך בשמאל ובקרב הח"כים הערבים הרבה פחות. ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר בתגובה לאישור החוק כי זהו חוק סיפוח נוסף: "החוק שנועד לסייע לממשלה בתהליכי הסיפוח של השטחים הפלסטיניים הכבושים: הממשלה סוללת בכך את הדרך לגזל אדמות פלסטיניות נוספות בדרך לסיפוח שטחי C וביסוס משטר האפרטהייד".