האם ברק חוזר למשחק הפוליטי?ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הוא מתנגד חריף ביותר לראש הממשלה הנוכחי נתניהו, ועל רקע מה שרבים רואים כעליבות ורפיסות של האופוזיציה הנוכחי, כבר כונה כ"אופוזיציה של איש אחד". ברק מרבה לבקר ולתקוף את נתניהו בטוויטר ובראיונות שונים. אבל, נדמה שהערב (שלישי) ברק עשה דבר יוצא דופן ובנאום ארוך ותקיף במיוחד, באירוע של ה"קתדרה" במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב, טען שנתניהו מהווה איום על החזון הציוני, ויש לעצור אותו "בכל דרך אפשרית". 



"האיום הקיומי היחידי על ישראל בעת הזאת הוא פנימי. האיום הקיומי הזה מקופל בטבעו של החזון של נתניהו והקיצוניים וביעדיו", אמר ברק. "היעד העיקרי של נתניהו וקיצוני הימין, חרף ניסיונות נתניהו לעמעם אותו ולתעתע בציבור, הוא 'מדינה אחת מהים עד הירדן' וסיכול של כל אופציה לגירושין מן הפלסטינים". יש לעצור מגמה זאת בכל דרך אפשרית". 



לדבריו, "תוצאתו ההכרחית של היעד הזה היא אחת: שקיעת ישראל אל מדינה שיש בה רוב מוסלמי, התנגשות פנימית אלימה וקבועה, והיא איננה יהודית, איננה ציונית ואיננה דמוקרטית. זהו שינוי כיוון דרמטי ומסוכן במתווה הציוני כולו. השגת היעד הזה חייבת להיעצר בכל דרך אפשרית, משום שמימושו הוא סיכון קיומי לפרויקט הציוני ולקיומה של ישראל ציונית-דמוקרטית". 



ברק אף עקץ את נפתלי בנט, איילת שקד וחבריהם לבית היהודי, וטען שהם בעלי נגיעה משיחית חזקה: "נתניהו והקיצוניים, שמובילים אותו באפו, הם קבוצה המייצגת חלק זעיר מהציבור, אבל מתמרנת את הממשלה, בחינת ׳זנב המכשכש בכלב׳, בשליחות של חזון הזוי ומסוכן עם נגיעה משיחית חזקה. אלה הם בנט ושקד, מאחוריהם יוגב וסמוטריץ׳, מהם אל הרבנים סדן ולווינשטיין, ומאחרי אלה זוהרות (ומזהירות) אלינו דמויותיהם של  הרב ליאור, פטרונו של הרוצח ברוך גולדשטיין, שפסקיו ותורתו נחשדו כמקור ההשראה של רוצח רבין". 



"בעלי נגיעה משיחית חזקה". בנט ושקד. צילום: סיוון פרג'
"בעלי נגיעה משיחית חזקה". בנט ושקד. צילום: סיוון פרג'



"נועד לשחרר את נתניהו מאימת הדין" 


"אני קורא לאזרחי המדינה: זה הזמן להתעורר. המדינה על כוחה והישגיה היא שלכם, שלנו. לא של חבורת ההזויים בשוליים", אמר ראש הממשלה לשעבר בקריאה יוצאת דופן. 



ברק אף רמז שהביקורת החריפה על בית המשפט העליון נועדה לתת אפשרות מילוט לנתניהו: "אווירת ׳הכל הולך׳ ושכרון הכוח הנלווה אליה על מכלול ביטוייו מולידים רפיסות והססנות בלתי מוסברים אצל חלק מהמופקדים על שלטון החוק ועל השוויון בפני החוק. זאת לצד כישלון מתמשך בעצירת חקיקה דורסנית, שעיקרה סירוס בית המשפט העליון, דרך ׳פסקת התגברות׳ מרחיקת לכת, וחקיקה ביזארית נרחבת, שחלקה נועד להעניק בסיס חוקי ליותר הזויות שבדרישות הקיצוניים: למשל חוק ההסדרה (׳הגזל׳ בפי בני בגין), או ׳חוק הלאום׳. בעוד חלקה האחר נועד לבנות ׳נתיב מילוט׳ לנתניהו ו׳סולם ירידה מהעץ׳ לתביעה, על מנת לשחרר את נתניהו מאימת הדין על רקע עבירותיו". 



"תחת מסך העשן וההפחדה מה׳עמלקים׳ ומה׳בוגדים׳,מתקיים תעתוע שמאיים להסתיר מהעם ומאזרחים את כוחם והישגיהם, ולתלות את הכל ב׳מנהיג׳ במרכאות, שאין בלתו. אין דבר הבל גדול מזה. שקר ואחיזת עיניים", טען ראש הממשלה לשעבר. 



לסיום אמר: "אם יימצאו בתוכנו: הבנת הכורח והדחיפות, לצד הבנת הצורך לשלב ידיים, קיימת אפשרות הסטורית, מעשית מאוד, לכינון הנהגה אחרת. חזקה ומלוכדת, מפוכחת ונטולת פחדים, שתביא איתה חזון, תקווה, וכושר מעשה. אומץ לקבל החלטות וכוח לבצע אותן. הנהגה שתיתן לעם את פירות הישגיו, ותשתף אותו ישירות בהכרעות, ב׳בית אחד׳, הבית שלנו, במדינה ציונית-דמוקרטית, חזקה, בוטחת ופורחת,  היא מדינת ישראל. אני, כאזרח מודאג, אפעל לכך בכל כוחי". 



לשאלה האם יחזור לפוליטיקה, ברק השיב באופן עמום בשלילה: "אני לא בן 26 ואפילו לא בן 56, אני לא רוצה לעסוק בעצמי. אני מפוכח מספיק כדי לדעת שבפוליטיקה אין לעולם לדעת מה יקרה, אבל לכשעצמי, אני מעדיף לא להגיע חזרה לחיים הפוליטיים ואעזור לכל מי שיכול או רוצה, אעשה כל מה שאני יכול כדי להביא לאיחוד כוחות שיכול להביא ליצירת המפנה. כשלעצמי לא אכפת לי אם אהיה במקום ה-20 או ה-120. קשה לטעון שאני אזרח שלא עושה משהו בעניין, ואמשיך לעשות זאת".



מהליכוד נמסר בתגובה: "אין טעם להתייחס לניסיון השבועי של אהוד ברק, ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל, לקושש כמה כותרות בתקשורת".