מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם, ברוב של 49 תומכים מול 34 מתנגדים. על פי הצעת החוק מוצע לקבוע כי על החלטה שלא להעמיד לדין תימסר הודעה בכתב אשר לא תציין את עילת סגירת התיק, הן לחשוד והן למתלונן. עם זאת, בהודעה יצוינו הדרכים בהם ניתן לברר את עילת הסגירה. בעבירות מין או אלימות כן תכלל את עילת סגירת התיק.



בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "משמעותו המעשית של סגירת תיק חקירה בעילה של היעדר ראיות היא שלא נמצאו ראיות מספיקות להגשת כתב אישום כנגד חשוד ובכל זאת כתם החשדות ממשיך להתנוסס במרשם הפלילי כנגד החשוד ורישומו לא נמחק. באופן פרדוקסלי, מצבו של חשוד שלא נמצאו ראיות מספיקות לאישומו חמור ממצבו של חשוד שנמצאו ראיות מספיקות להגשת אישום נגדו אך הן לא צלחו במשפט את רף ההרשעה מעבר לכל ספק סביר. הראשון ממשיך לשאת על גבו רישום פלילי בעוד האחרון, שהראיות נגדו מוצקות יותר, נותר חופשי מרישום".



עוד נכתב כי "יש לדעת כי רישום חשדות כנגד אדם מהווה ענישה כנגדו, גם אם הענישה לא מוטלת ישירות בידי מערכת המשפט. עצם הכתם הציבורי מלווה אותו ופוגע בשמו הטוב, פוגע באפשרויות הפרנסה שלו ופוגע ביכולותיו להתמנות לתפקידים שונים. הצעת חוק זו לא נועדה לטפל רק בעיוות צדק תיאורטי. בהינתן סך כולל של כ-400,000 תיקי חקירה שנפתחים בשנה, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ואחוזים נכבדים של סגירת תיקים בהיעדר ראיות מספיקות, ההסדר המשפטי הקיים פוגע במאות אלפי מקרים של אזרחים שלא נמצאו ראיות לאישומם ובכל זאת הם נושאים על גבם כתם בלתי מוצדק של רישום פלילי".



ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "האוסף של כל החוקים האלו היא שהכנסת מנסה להגן על השחיתות וזה מצב בלתי נסבל. שמורי הסף שזה אנחנו כאילו נרדמים בשמירה. במקום לחוקק דברים גדולים ומשמעותיים לטובת אזרחי מדינת ישראל, או חוקים שיגבילו את השחיתות, קורה בדיוק להפך".



ח"כ מיכל רוזין אמרה ש"מה שדודי אמסלם רוצה לעשות זה לעזור לחזקים תוך כדי שהוא פוגע בחלשים, ובסוף החוק הזה גם לא יעזור לחזקים. פגענו באזרח הקטן שאין לו קומבינות ומכרים במשטרה שיוכלו לברר לו את עילת הסגירה". ח"כ רויטל סויד הוסיפה כי מדובר ב"עוד הצעת חוק שנועדה להציל את ביבי. אין גבול ואין בושה".