שר האוצר משה כחלון התראיין הבוקר (חמישי) לתוכנית "דקלסגל" בגלי צה"ל, והתייחס להסלמה החמורה הלילה בדרום, עם שיגורים לעבר ישראל ופציעתו של קצין צה"ל. "בשבוע שעבר חמאס התחנן להפסקת אש, אבל לצה"ל יש את המענה, ואין לי ספק שהוא יצליח להתמודד גם עם זה", הדגיש כחלון.  

חמאס מתחנן להפסקת אש בשבת, וברביעי שוב יורה
"זה מדויק שהוא מתחנן להפסקת אש. הקבינט התכנס אתמול והיה גם דיון ביטחוני. יש תוכניות לכל מצב, בהנחיית הקבינט, ותהיה עליית מדרגה. צה"ל יעשה את מה שצריך לעשות כדי למגר את התופעה הזאת. צה"ל צבא חזק עם יכולות, ומי שחושב או מדמיין שהרתעה נבנית או נשחקת ביום, הוא טועה". 

ברמה האסטרטגית אנחנו מצליחים?
בסופו של עניין, אזרחי ישראל לא רוצים לכבוש את עזה. היה לנו לפני כמה זמן טרור סכינים, היה טרור בגדרות, הצבא השתלט עליו. אפשר לנטרל את זה בדרך אחרת. מספר העפיפונים הולך ופוחת, וזה יילך ויפחת".

שריפה בעוטף עזה בגלל טרור העפיפונים. צילום: טל לב רם
שריפה בעוטף עזה בגלל טרור העפיפונים. צילום: טל לב רם
קלע דוד לא צלחה, מה יהיה כשיהיו טילים מחזבאללה, ואלפי טילים, מה נעשה?
הדברים האלה נמצאים בבדיקה, מה קרה שם. חלק מזה ניתן לצבא להפיק את הלקחים. יש כאן מחדל. הצבא בודק את זה. מצד שני, לגבי תקציב הביטחון, מדינת ישראל היא מאוימת כפי שלא הייתה מאוימת בשנים האחרונות. ממש דרמטית. מסוריה, מעזה, מחיזבאללה, ממקומות שישגרו עלינו טילים, כמו תימן אפילו. הכסף הזה של המערכות הרב חשוב ביותר".
על הקמפיין החדש של מפלגתו, כולנו, שעלה לאחרונה, בו כחלון קורץ לכיוון הביטחוני, אמר שר האוצר: "זה כבר הגל הפרסומי השלישי שלי שעולה מאז תחילת הקדנציה, התוכנית הפוליטית היא להבליט הישגים. הייתי בליכוד, עזבתי כדי להקים מפלגה. אין שום סיבה שאחזור לשם. כולנו תרוץ לבד בבחירות הבאות".
כחלון התייחס לוויכוח התמידי על תקציב הביטחון, ואמר כי הוא וליברמן עובדים ביחד: "תמיד יש ויכוחים, הדברים האלה נמצאים בדרג פקידותי. שר הביטחון ושר האוצר עובדים מצוין ביחד. אין שום ארגון, ראש השב"כ, הרמטכ"ל, ראש המוסד וגופים אחרים, שביקש בקשה צודקת להגנה על ישראל ולא קיבל את הכלים המתאימים כדי לתת מענה לצרכים שלו".
חוק הלאום, אכרם חסון, עתר לבג"ץ נגד הקואליציה. מקובל עליך?
"העדה האחרונה שאנחנו רוצים שתיפגע היא העדה הדרוזית. הוא דיבר איתי, אמר 'אנחנו נפגעים ואנחנו רוצים לפעול', אז אמרתי לו 'בבקשה תפעל'. הוא עתר על דעתו בלבד. אנחנו מנסים להסדיר את זה. היום אכרם חסון, ליברמן, אני, ראש הממשלה ואיוב קרא ניפגש. לדעתי, אם בנט לא היה כותב את הציוץ אתמול שצריך לתקן את חוק הלאום, הישיבה הזאת לא הייתה מתקיימת. החוק הזה חוקק בפזיזות. גם שם אותו דבר, גם בחוק הפונדקאות. אפשרתי למירב בן ארי, שהיא פעילה בקהילה, להוביל תיקון חוק. אלה חוקים שיעצבו את עתידה של מדינת ישראל. היה לחץ. אני מנהיג מפלגה השנייה בגודלה בקואליציה. עשינו טעות, וצריך לתקן אותה. יהיו זכויות גם לקהילה הלהט"בית".

מחאת הלהט"בים בתל אביב. צילום: ללא קרדיט
מחאת הלהט"בים בתל אביב. צילום: ללא קרדיט
אתם מחוקקים חוקים, ואח"כ מתקנים. איזו שיטת ממשל זאת?
"מעדיף לתקן טעויות, מאשר להתעלם מהן. זה קרה, וזה יקרה גם בעתיד. אנחנו חושבים קודם. אני לא מקל ראש, הלהטב"ים זה נושא לא הוגן וכואב, הדרוזים זה נושא כואב, ונטפל בזה".
על ההיתכנות שהממשלה תמשיך ותשרוד אמר כחלון: "ליצמן אומר שאם יעבור חוק הגיוס, הוא מתפטר, לא יעבור חוק הגיוס, הוא מתפטר. לא מכיר משהו אחר. הממשלה ביקשה עד כנס החורף לתקן את החוק. אפשר לעשות כמה תיקונים ולהעביר אותו, או שנקבע בחירות בפברואר-מרץ. בוא נראה מה צריך ואם צריך לתקן. אם עשינו טעות, נתקן. אם מסתבר שצריך, אז נתקן. הכנסת תישאר, הממשלה תישאר. זה המצב כרגע, וצריך להיערך אליו".
מה עם האירווזיון, ערב זכיה אחד, ושנה של אכילת ראשים
אין שום סיבה שלא יתקיים בישראל. תקציב התאגיד כולל 750 מיליון שקלים, כרגע הם צריכים לתת 12 מיליון יורו. משרד האוצר איפשר להם לקחת הלוואה. אני חושב שהתאגיד צריך לקחת את ההלוואה הזאת ולהניע את המהלך. יש מסגרות תקציביות, יש לתאגיד תקציב קשיח, אי אפשר לקחת ואי אפשר להוסיף. לכן, כרגע, הם צריכים 12 מיליון יורו, הכסף הזה הרי חוזר. אפשר לקחת את התהליך. השיח הזה ממש מיותר. התאגיד הוא חשוב. מצד שני, הוא צריך למלא את המשימות שלו. שיניעו את המהלך".