חבר הכנסת זוהיר בהלול (המחנה הציוני) הודיע הערב (שבת) בשידור חי ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 13 על החלטתו להתפטר מהכנסת בעקבות חקיקת חוק הלאום. "אני מתפטר מהכנסת", הכריז בהלול במהלך התכנית, והסביר: "בתום הפגרה תקבל ההתפטרות תוקף ואני לכנסת לא חוזר. הצעד הדרסטי בדמות חקיקתו של חוק הלאום, מוציא את האוכלוסייה הערבית, באמצעות חקיקה, מחוץ לתוואי השוויון בישראל". במקומו, ייכנס לשורות המפלגה הח"כ לשעבר משה מזרחי.



"האם אשב על הגדר ואתן יד ולגיטימציה לכנסת הדרתית, גזענית וקיצונית שרודפת אותנו פעם אחר פעם? אני לא יכול לשבת על הגדר ולצפות במתרחש", אמר הח"כ המתפטר. "אני אצטרך לתת תשובות לנכד שלי ואגיד לו שהתפטרתי אחרי שהחוק הזה חוקק".



"אתם, היהודים", המשיך איש התקשורת לשעבר, "תקבלו בעוד כמה שנים מדינה אחרת לגמרי אחרת ממה שהייתה לכם. האבות המייסדים של המדינה יצרו מגילת עצמאות מאוד ערכית. היום מדינת ישראל המשגשגת מתעסקת רק עם המיעוט הערבי. לא יכול להיות שאקבל בהכנעה את הגדרת המדינה מחדש. זו מדינה אתנוקרטית ללא שוויון בין אזרחיה".



הוא הסביר כי "המילה שוויון נעדרת במפגיע מחוק הלאום. הדבר השני שמעיק עלי הוא העובדה שמדירים את השפה הערבית. השפה הזו בקעה מרחם האדמה הזו. איך יכול להיות שמדירים אותה? זו ממשלה שרוצה לטהר אתנית את עצמה והיא מטהרת את עצמה לדעת".



"איפה חל השבר? השבר חל ברגע שנכנסתי לכנסת", סיפר הח"כ הפורש. "רציתי לתת לעצמי עוד הזדמנות כדי לפוגג את הפסימיות שהשתלטה על חיי. נכנסתי לכנסת ואמרתי שאולי אייצר שיח חדש. הבאתי שיח חדש ושפה חדשה כדי להגשים את החזון שלי, אבל מצאתי דלתות סגורות. הכנסת הפכה להיות חותמת גומי הדרתית וגזענית מאין כמותה".



את דבריו חתם באומרו, כי "אינני יכול לשתוק יותר ועדיף לברוח מהספינה הטובעת הזו. אני אחיה את חיי השלווים מאחור. אני לא נוטש את החיים הפוליטיים. אני אהיה אחד מיוזמי התנועה העממית שתקום במדינה הזאת, שתוכיח שאפשר לחיות ביחד ולנתב את השנאה הזו למשהו טוב. אני אתרחק מהכנסת כמו מאש. יש לי גם אכזבה מהמחנה שלי. מדובר באופוזיציה אימפוטנטית, הם רוצים לכבוש את השלטון על חשבון הערכיות. זה רגע כואב מאוד. אני האיש הכי מאמין במרקמי חיים משותפים בין יהודים לערבים. אם אני מרים ידיים - כנראה שכלו כל הקיצין".



ראש האופוזיציה הנכנסת, ציפי לבני, הגיבה בצער על הודעתו של בהלול: "אני מצרה על הודעתו של זוהיר בהלול, במיוחד בימים בהם עריצות הרוב ולאומנות קיצונית פוגעות בקהלים ומיעוטים בחברה. זה הזמן לשלב כוחות של כל המאמינים במדינת ישראל שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית עם שוויון לכל".