לאחר שמפכ"לי המשטרה לדורותיהם הביעו תרעומת על "חוק הלאום", גם מפקדי גולני בעבר ובהווה מצטרפים למחאת הדרוזים וחתמו על עצומת תמיכה בעדה הדרוזית. אל מכתב דומה הצטרפו גם בוגרי חיל הצנחנים לדורותיו יחד עם מפכ"לים לשעבר, ביניהם שאול מופז, משה (בוגי) יעלון ובני גנץ. שר הביטחון לשעבר, האלוף (במיל') איציק מרדכי, הסביר את הקונצנזוס לתמיכה בבני העדה הדרוזית: "העצומה התחילה ביוזמתו של האלוף יאיר יורם ואני הצטרפתי לאחר מכן. שלחו לי העתק ממכתב ששלח יו"ר יד לבנים, אמל נאסר אלדין לראש הממשלה ונשיא המדינה".

"אמל נאסר אלדין הוא אב שכול וסב שכול -  המכתב שלו אומר הכל ובעקבותיו החלטנו לצאת בעצומה כזו. אנחנו איננו דבר כזה או אחר אך אנחנו תומכים במפקדים והלוחמים הדרוזים. אם כתוצאה מחוק כזה או אחר נפגעה זכות השוויון צריך לתקן ולדאוג לכך שבני העדה ירגישו כאחים שהלכו איתנו לאורך כל הדרך".

צריך לדעתך לתקן את חוק הלאום או לחוקק חוק נפרד שיכיר במעמדם של הדרוזים שמשרתים בצבא?
"הרוח הנושבת בתוך העדה הדרוזית אינה נגד אלא בעד שלא תפגע העדה מחוק כזה או אחר. לדעתי יש שלושה דברים שצריכים לעשות. למנות תוך יומיים שני אנשי חוק ומשפט שלא מגיעים ממניעים פוליטיים כדי שיצרו נוסח שיתקן או יוסיף ויביא לידי כך שהעדה הדרוזית תרגיש שוות זכויות במדינת ישראל.

המימד השני הוא מימד רגשי, יהיו מחוקקים שיגידו שהיא פחות חשובה אך היא פגיעה ובה צריך לטפל במיידית כי היא יכולה לגרום נזק. בנוסף לכך, אם יש פערים בתוך העדה הדרוזית בתחומים הפיזיים הרבים - צריך לתקן זאת בצורה מיידית כי כעת הם נחשפים באופן מרבי. צריך לכבות את הדבר הזה עכשיו עם כבאית אחת ושלא ידרשו אחר כך הרבה כבאיות במקומות אחרים".
 

למה נתניהו רצה את החוק הזה להערכתך?
"הוויכוח הוא פשוט. יש שמושכים למדינה יהודית ויש שמושכים למדינה דמוקרטית. העדה הדרוזית ברובה אינה נגד הגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית אלא לא רוצים שהעדה תפגע. צריך למצוא את הניסוח שנותן שוויון מלא לדרוזים ולשאר המשרתים איתנו. צריך לבדוק מבחינה חוקית אם מתרחשת פגיעה ותוספת כלשהי תפתור את הבעיה. לא יקרה כלום אם יידרש חוק נוסף שיאפשר שוויון זכויות לעדה הדרוזית שיאפשר לה להרגיש חלק ממדינת ישראל". 

אני מתקשה להיזכר בכזה קונצנזוס של בכירים. אתם מתויגים כשמאלנים עכשיו
"לא. ההפך, נכתב בעצומה נוסח מכוון שהנושא הוא מעל כל ויכוח ומעל לכל השתייכות פוליטית. כתבנו בעד העדה הדרוזית ולא נגד חוק כזה או אחר כדי שיוצר קונצנזוס רחב. מערכת הביטחון השכילה כל השנים לתת הזדמנויות לכל בני העדה הדרוזית ואני כשר הביטחון פתחתי מגזרים שונים לעדה הדרוזית. אנחנו עומדים איתם כתף אל כתף ברגע הזה כדי שהשוויון והזכויות שלהם ישמרו".
 
אתה רואה סכנה אמיתית לשבר? 
"אני מעריך שהעדה הדרוזית, ראשיה ומנהיגיה יקראו לכל בני העדה להוציא את השירות במערכת הביטחון מחוץ לכל ויכוח. זה יהיה נכון להם ונכון לכולם. אם יש נושא מסוים שצריך להתמודד אז נתמודד איתו, בוודאי לא נפגע בצה"ל, במערכת הביטחון או בשירות של בני העדה הדרוזית. אני מאמין שזה לא יגיע לשם".
תגיע במוצאי שבת לעצרת התמיכה בכיכר רבין?
"אני מתלבט כי מעולם לא הייתי בשום נאומים בשום כיכר מלבד באזכרות ליצחק רבין ז"ל. אני נמצא בכל האירועים הדרוזים ואני אשקול את הדברים עד יום שבת. אם מטרת העצרת לתמוך ולחזק את העדה הדרוזית אז כן. אם ההפגנה תהיה להתנגשות בגורמים פוליטיים שעומדים מאחורי הדבר הזה אני לא אהיה מעורב". 

איך להערכתך צריך להתייחס למצב בדרום?
"אני חושב שיש פתרונות ויש לנהוג מצד אחד בחוכמה ולא להיגרר למקומות שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם ומצד שני למצוא מהר פתרון לבעיה שנוצרה גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה מבצעית כדי שלא ישרפו לנו שדות בתוך מדינת ישראל". 
עריכה: איתמר זיגלמן