סערת חוק הלאום נמשכת: פוצצה הערב (חמישי) הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי העדה הדרוזית בנושא חוק הלאום זאת לאחר שתא"ל במיל' אמל אסעד התפרץ לדברי רה"מ נתניהו וקרא כי מדובר ב"מדינת אפרטהייד". בעקבות דבריו החריפים של אסעד, ראש הממשלה הבהיר כי הוא "לא יקבל פגיעה לא בכבוד ראש ממשלת ישראל ולא בכבודה של המדינה, ממי שקורא למדינת ישראל מדינת אפרטהייד".



במטה המאבק בחוק הלאום אמרו בעקבות התקרית: "מה שראש הממשלה ניסה לעשות היום הוא ניסיון נואש ולא מוצלח להפריד בין אנשי ההנהגה הדרוזית, על מנת לפרק את העצרת במוצ"ש. נתניהו ביקש לשבת עם השיח מואפק טריף וראשי הרשויות בנפרד, ללא תאל' במיל' אמל אסעד והקצינים הדרוזים המנהיגים את המחאה, אולם חברי ההנהגה, כולל השיח, לא הסכימו להפרדה ויצאו כולם מן החדר. משם המשיכו למטה המאבק בכיכר רבין".



אסעד אמר בצאתו מהפגישה לכאן 11: "אמרתי לנתניהו שאם ימשיך עם חוקים כאלה אז אני אומר שמדובר במדינת אפרטהייד. כשראיתי שראש הממשלה מדבר על ועדות - דרשתי שוויון. אני מבקש שכמו שהבן של נתניהו מרגיש שייך למדינה אני רוצה שהבנים שלי ירגישו אותו דבר". בנוגע למחאת החיילים הדרוזים הבהיר אסעד כי הנושא צריך להישאר מחוץ לצבא. "החיילים הם מחוץ לכל ויכוח ומחאה. הם לא משרתים את נתניהו אלא את מדינת ישראל. אני אמשיך להגן על המדינה הזו כי היא שלי".



עוד הוסיף אסעד: "השייח עמד עמידה איתנה מול ראש הממשלה. הכי חשובה לנתניהו היא התמונה שלו איתנו מחובקים. אנחנו לא רוצים הבטחות, אנחנו רוצים להיות שווים. לא יקנו אותנו בכסף ובהנחה בארנונה. המחוקקים מזלזלים בעדה הדרוזית. אני רוצה להיות חלק מהמדינה הזו, רוצה להיות שווה בין שווים עם אזרחי המדינה. כל ההטבות שהציע ראש הממשלה אפשר כבר היה לעשות לפני הרבה שנים. אנחנו רק מבקשים להיות ישראלים".



בכירי העדה הדרוזית בכיכר רבין. צילום: מטה המאבק בחוק הלאום


ד"ר חניפס התפרץ לעבר דיכטר: "צריך להתבייש"



מוקדם יותר, יו"ר פורום המאבק בחוק הלאום, ד"ר אמיר חניפס, עוכב לאחר שהתפרץ לדבריו של ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) בטקס הענקת המלגות של הקרן לידידות לבני העדה הדרוזית בכרמיאל. במהלך הטקס קרא חניפס לעברו של דיכטר: "סתום את הפה, הוא כלב, הוא צריך להתבייש אסור לו להופיע בפני הדרוזים". ד"ר חניפס אמר לאחר מכן: "לא המשטרה ואיש לא יעצור אותנו ממחאות נגד חוק הגזעני המכונה חוק הלאום".



מהקרן לידידות נמסר בעקבות התקרית: "יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, הותקף היום על ידי שני מתפרעים בני העדה הדרוזית כשעלה לנאום בכנס חלוקת מלגות של הקרן לידידות על שם לוחם סיירת מטכ"ל האגדי סלים שופי. המתפרעים ניסו למנוע מדיכטר לשאת דבריו בפני המלגאים בני ובנות העדה הדרוזית על רקע חוק הלאום אשר הוא היה מיוזמיו. הם אמרו לו כי הוא לא ידבר יותר מול העדה הדרוזית וקראו לא נאצי.  המתפרעים הסתננו לאירוע ולא היו מבין מלגאי התכנית".



ההתפרצות של חניפס לעבר דיכטר. צילום: הקרן לידידות



צילום: ערן גילברט. הקרן לידידות



דיכטר חזר לנאום לאחר התקרית ואמר: "מכיוון שצפיתי את הניסיון הזה לייצר פרובוקציה אני לא ממש מתרגש. הדבר היחיד שמבחינתי לא יעבור הוא לקרוא לי נאצי. איש לא יקרא לי נאצי. לא יהודי, לא מוסלמי ולא דרוזי. לי קוראים אברהם משה דיכטר על שם סבי שנרצח בידי הנאצים יחד עם רבים מבני משפחתי. אבל זה לא עניין שלי מול העדה הדרוזית או אף אחד. זה עניין אישי שלי מול זה שקרא לי נאצי. לגבי כל השאר אני רוצה לומר לכם בצורה הכי כנה. את הכל אפשר ללבן בשיחה".



חבר הכנסת סאלח סעד (המחנה הציוני) מסר כי הוא פנה אתמול במכתב לרב אקשטיין מהקרן לידידות וטען שנוכחותו של דיכטר בטקס המלגות לדרוזים מבזה את המעמד. "אבי דיכטר רוצה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. ביד אחת מסייע לחיילים דרוזים עם מלגות כי זה טוב ליח"צ וביד שנייה הופך אותם לאזרחי סוג ב' עם "חוק הלאום" שיזם", אמר סעד.