היסטוריה בכנסת: לאחר עשר שנים של מאבק ודיונים, נכנסה הצעת החוק הממשלתית למאבק בזנות אל צינור החקיקה לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (ראשון) את תמיכתה בהצעת החוק הממשלתית שהביאה בפניה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי). לפי ההצעה, יוטלו קנסות מנהליים על צרכני זנות בגובה שבין 1500 ל-3000 שקלים. הצעת החוק צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת עם פתיחת המושב הבא שלה אחרי החגים. 



הצעת החוק שיא התפתחות של יוזמת חקיקה פרטית מצד חברות כנסת משתי קצוות שונות של הקשת הפוליטית, ח"כ ויו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, ויו"ר סיעת הבית היהודי בכנסת, ח"כ שולי מועלם-רפאלי. אל חברות הכנסת הצטרפה יו"ר ועדת המשנה של הכנסת למאבק בזנות וסחר בנשים, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד). 

זו הפעם הראשונה שישראל מצטרפת לשורה של מדינות בעולם שנאבקות בתופעת הזנות לא רק ע"י שיקום נשים העוסקות בזנות ומניעת הידרדרות נשים לזנות, אלא גם מחוקקות חוקים הנוגעים לאחריותם של "הזנאים", אותם גברים המשתמשים בשירותי זנות.

החוק יעלה לאישור הכנסת בחורף הקרוב כחלק מתכנית שכוללת גם שיקום, מניעה וחינוך. הממשלה אישרה במקביל את הקמתו של צוות יישום המלצות הוועדה הבין משרדית לצמצום צריכת הזנות שהוגשו לממשלה לפני שמונה חודשים. במהלך החודשים הללו התלבטה שרת המשפטים בין רישום פלילי לבין קנס מנהלי לצרכני זנות. על אף שארגוני הנשים ויוזמות החוק המקורי פעלו להפללת הזנאים, הם בירכו על החלטת השרה שפורסמה בחודש מאי האחרון.

"הממשלה מעבירה היום מסר ברור לצורכי שירותי זנות". איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם

 
על פי הצעת החוק, הקנס שיוטל על צריכת זנות יהיה בגובה של 1,500 שקלים. עבירה חוזרת, שנעברה בתוך שלוש שנים מהעבירה הראשונה, תוביל לקנס בסכום של 3,000 שקלים. מי שקיבל את הקנס יוכל לשלם, להגיש בקשת ביטול או יבקש להישפט. ככל שבית המשפט יחליט שהעבירה אכן נעברה, הוא יהיה רשאי להגדיל את גובה הקנס עד לסכום של 75,300 שקלים. הצעת החוק תחול על צריכת זנות מבגירים, כיוון שצריכת זנות מקטינים כבר מוגדרת כעבירה פלילית בספר החוקים של מדינת ישראל. שרת המשפטים, בהסכמת שר הרווחה, תוכל לקבוע אמצעי חלופי במקום קנס, כמו שילוב בסדנה טיפולית-חינוכית, למניעת צריכת זנות. החוק יחול כהוראת שעה למשך חמש שנים, וילווה במחקר אשר יבחן את השפעתו, את האופן בו נאכפת העבירה, וצעדים נוספים. 
השרה שקד אמרה לאחר ישיבת ועדת השרים לחקיקה כי "הממשלה מעבירה היום מסר ברור לצורכי שירותי זנות: סחר בנשים וצריכת זנות הם פסולים מכל וכל. הטיפול בזנות צריך להיות רחב הרבה יותר – ובכך נטפל בחודשים הקרובים". 

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, הוסיפה כי "היום ממשלת ישראל אומרת בצורה חד משמעית - המדינה לוקחת אחריות על הנשים והגברים בזנות בישראל. אישור הצעת החוק, לצד תקצוב משמעותי לשיקום שורדות זנות, הם צעדים משמעותיים בדרך למיגור תעשיית הזנות. אנו מברכות את הממשלה ואת השרים שקד וארדן שהובילו את המהלך, ומפצירות בהם לסיים את הליך החקיקה והקמת המענים בהקדם." שותפתה, עו"ד יעל בן סעדון, הדגישה בדבריה ש"מדי לילה צורכים זנות בישראל 26,500 פעמים, וזאת מציאות שחייבת להשתנות בהקדם למען אלפי נשים בזנות ולמען הדור הבא. ניתן לעשות זאת רק באמצעות חקיקה ברורה, שיקום נרחב והסברה לציבור".

"החוק יסיע בצמצום הביקוש לזנות". ח"כ עליזה לביא. צילום: מרק ישראל סלם

 
על פי נתוני משרד הרווחה, בישראל ישנם 14,000 נשים, גברים, צעירות, צעירים וטרנסג'נדריות העוסקים בזנות, מתוכם כ- 3,000 קטינים. 62% מהנשים בזנות הן אימהות לילדים מתחת לגיל 18, ורובן המכריע העידו כי נכנסו למעגל הזנות כתוצאה ממצוקה כלכלית. 76% העידו כי היו מעוניינות לצאת ממעגל הזנות, לו רק הייתה להן האפשרות לעשות כן. ביולי אשתקד אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק המקורית והנוקשה יותר שהגישו גלאון ורפאלי, וכבר מאז דיווחו ארגוני המאבק בזנות על ירידה מורגשת של צריכת הזנות בשטח. למרות שהחקיקה המקורית הקובעת עונשי מאסר לצרכני זנות לא הושלמה לבסוף, המגמה נמשכת. 
יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), מברכת את הממשלה על התמיכה בחוק: "מדובר בנקודת ציון היסטורית המסמנת את תחילת הסוף של עידן שבו נשים היו אביזר שאפשר לסחור בו, תוך פגיעה קשה בחירותן, בגופן ובנפשן. העברת האחריות למי שמבצעים את המעשים הקשים בגופן של נשים מוחלשות היא אמירה ערכית ומעשית כאחד". 
ח"כ לביא אמרה כי "מדובר ברגע מרגש והיסטורי, שיש בו אמירה ערכית ומוסרית של המדינה כנגד תופעה שהשלכותיה הרסניות כלפי אלפי נשים, נערות ונערים, וכלפי החברה כולה. החוק יסייע בצמצום הביקוש לזנות, ובשיקומן ושילובן מחדש בחברה של אלו שיצאו מהמעגל. קידומו המהיר של החוק לקריאה הראשונה קריטי במיוחד בנקודת הזמן הזו, גם בבחינת השלכותיו המיידיות על המציאות בשטח, וגם בבחינת המשך קידומו תחת דין רציפות במידה והכנסת תתפזר. חשוב להדגיש, כי בצד אישור החוק, חייבת לבוא החלטת ממשלה עם תקציבים משמעותיים לשיקום הנשים שיחלצו ממעגל הזנות".

ח"כ רפאלי, שיזמה את החוק המקורי ביחד עם גלאון, מסרה: "אישור תזכיר החוק הממשלתי הינו הישג נוסף במאבק למיגור הזנות ואבן דרך חשובה להיותנו חברת מופת המוקיעה את הניצול והפגיעה המתמשכים שבצריכת הזנות. נשים וגברים לא בחרו בזנות והגיעו לשם בגלל מציאות חיים קשה. מדינת ישראל פועלת למיגור הזנות ולשיקום הנשים והגברים שנקלעו לתעשיית הניצול הקשה הזו. אני מודה לשותפי לדרך השרים  ולחברתי זהבה גלאון שיזמה את המהלך החשוב הזה".