יומיים בלבד אחרי ההפגנה הגדולה של העדה הדרוזית בכיכר רבין, שמשכה 90 אלף בני אדם, התכנסה היום (שני) לראשונה, ועדת השרים לענייני הדרוזים והצ'רקסים - אחד מהסעיפים שהופיעו במתווה לפתרון משבר חוק הלאום שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר. מטרת הוועדה לבחון את הטענות שעלו במחאה האחרונה בקרב בני משרתי כוחות הביטחון בני המיעוטים וכיצד ניתן לטפל בהן. 

למרות המחאה ההמונית והסערה בציבור, רק חמישה שרים מתוך 13 החברים בה טרחו להגיע לישיבה: נתניהו, שיושב בראש הוועדה, איילת שקד, איוב קרא, יריב לוין, גילה גמליאל ואורי אריאל. השרים שלא הגיעו הם אביגדור ליברמן, ששלח את סגנו, אלי בן דהן, משה כחלון, שגם אותו החליף סגנו, איציק כהן, אריה דרעי, יואב גלנט, ששלח את מנכ"ל משרד השיכון, גלעד ארדן, ומירי רגב, צחי הנגבי ונפתלי בנט הנמצאים בחו"ל.

במהלך הדיון שאל נתניהו איפה כל השרים ואמר שכולם נלחמו להיות חלק מהוועדה. הוא אמר שמי שלא יגיע לישיבות יודח ממנה והוסיף בלגלוג 'אילו מלחמות היו כדי להיות חלק מהוועדה'". ראש הממשלה הוסיף כי הוא מתייחס לוועדה ברצינות ורוצה לנהל אותה כמו שניהל את הוועדה בנושא העדה האתיופית.

"המחאה - הוצאת קיטור"

במהלך הדיון אמר השר קרא כי המחאה הדרוזית היא לא סביב חוק הלאום, אלא "הוצאת קיטור" של העדה בעקבות חוסר השקעה במשך עשרות שנים של ממשלות ישראל במגזרים האלה. 

גילה גמליאל. צילום: מרק ישראל סלם
גילה גמליאל. צילום: מרק ישראל סלם

עוד טרם הישיבה נמסר מהנהגת העדה הדרוזית: "אנו ממשיכים, מבקשים ודורשים מראש הממשלה לקבע את מעמדה של העדה הדרוזית במעמד חוקתי, כך שיעניק שוויון זכויות מלא ואזרחות שווה ברוח מגילת העצמאות. במקביל, אנו נוסיף ללמוד את העקרונות שבבסיס המתווה להגשמת שוויון הזכויות האזרחי לבני העדה הדרוזית".