ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק תקף הבוקר (שלישי) בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שרת המשפטים איילת שקד, על רקע אישור חוק הלאום. בראיון שהעניק לאילה חסון ב-103FM אמר ברק כי נתניהו "מתבונן אל התהום" בעקבות חקירותיו, וכי השרה שקד "חושפת בורות מדהימה" לגבי בית המשפט העליון. בנוסף, הוא כינה את שרי הקבינט "טומטומים" על רקע ההסדרה מול רצועת עזה. 

תחילה ביקר ברק את חוק הלאום. "תראו מי מתנגד לחוק הזה: הנשיא ריבלין, את ארנס, מרידור, דרשוביץ, פירושו שזה לא חוק, זה חוקי עוול והבל, כמו שאמר פרופ' קרמניצר", אמר. "מה (בני) בגין הציע? תוסיפו שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, המושתתת על ומקיימת שוויון זכויות ללא דת, מין וגזע, למה לא לחוקק את הכרזת העצמאות כמו שהיא, בלי הסעיפים המנהליים. עצם ההשתמטות מכך, מראה מה הם רוצים באמת".


לאחר מכן תקף את השרה שקד ואת החזון ה"משיחי-גזעני" של מפלגת הבית היהודי. "מה היא לא מבינה, היא מגלה וחושפת בורות מדהימה במהותו של בית משפט עליון ובמיעוט עליו שולט הריבון. על בית משפט עליון לא מאיימים", אמר ברק. "הריבון הוא העם ולא הרוב, כפי שעולה מהתפיסה הילדותית של שקד. לפי דעתי, החזון המשיחי-גזעני של הבית היהודי, עם הרבנים שאני לא יודע את שמם, שהיו מקורות ההשראה של שורפי דוואבשה, של רצח רבין, של המחתרת היהודית. הם האיום הקיומי היחידי על עתידה של הציונות".

ראש הממשלה לשעבר הוסיף: "כמי שיצא לו להילחם עוד כשהיו איומים אמיתיים חיצוניים, אז אני רוצה לומר למפלגת הבית היהודי, והגבר והאישה שעומדים בראשם - אנחנו לא מפחדים משום דבר ומאף אחד, ואני מציע לכם להתחיל לחזור לתלם של דמוקרטיה פעילה, או להסתכן בזה שהעם יחליף אתכם".

 
אהוד ברק. צילום: פלאש 90
אהוד ברק. צילום: פלאש 90

ברק תקף גם את ראש הממשלה נתניהו ואמר כי הוא נתון "באיבוד דעת" וכי הוא מתחרה עם יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט. "הוא מתבונן אל התהום, אם היועמ"ש יגייס את עמוד שידרתו, הוא יעמוד לדין. הוא נתון באיבוד דעת, שיפוט עקר. כשהוא היה בקבינט שלי בעבר, ושם לא היו לו הזיות. הוא היה מעלה הצעה והיה מסתכל על מרידור, על בוגי ועליי, ועל הבעות הפנים, והדבר הזה היה הולך באותו רגע", אמר הרמטכ"ל לשעבר.

"הוא מתחרה עם בנט על בייס דמיוני, הוא הגיע למצב שהוא תוקף את צה"ל, ערכיו ומפקדיו, בית המשפט העליון, התקשורת, יש סכנה ממשית שהחזון הקנאי-משיחי יתרומם", הוסיף. "למה הם צריכים את חוק הלאום? הם לא מתכוונים למדינת שוויון, אלא בכזאת שמריעים לחוקי גזע ואפרטהייד. בלי לכופף את בית המשפט העליון, הוא לא יוכל להעביר אותם, הם יזרקו אותם מכל המדרגות".
 
נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"אחיזת עיניים"

 
בנוגע להסדרה מול חמאס בעזה, תקף ברק את שרי הקבינט: "אני תומך בפעולה שיטתית לאורך שנים, אלא מתן תשובות שדברים מתדרדרים. יש חבורת יועצים מקצועיים, מתאם הפעולות בשטחים, צה"ל והשב"כ, אבל זאת ממשלה בלי אסטרטגיה ומתעתעת בציבור. כאשר תהיה הסדרה, נשאל למה זה לא הגיע לפני? מה שמתקיים זה אחיזת עיניים ועושים עסקה עם החמאס. הממשלה אמרה שהיא לא תעשה זאת בכל מחיר. ישראל בתוך סדרת סבבים, ואין מה לדון איתו. החלשת הרשות הפלסטינית היא יעד שגוי. מי שעושה את זה הם שרי הקבינט".

"מי יבוא במקומה של הרשות שממוטטים? הנוער של בית"ר? בני עקיבא? לא, אלא החמאס. ממה הזהרתם אותנו טומטומים? אתם אלה שהבאתם אותם. אני טוען כנגד הניסיון השיטתי להחליש את הרשות הפלסטינית", הוסיף. "לא סתם צה"ל, השב"כ אומר: 'בואו נפריד בין האזרחים לארגוני הטרור'. לא מטפלים בהצעות קונקרטיות. הממשלה באופן עקום ומעוות מנסים לחפש את הלחץ, במקום לעשות את מה שצריך. נוצר מצב שממשלת ישראל לא רוצה לפתור ולטפל בעזה. היא פועלת הפוך ממה שהיא אומרת".

מחבל חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא
מחבל חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא

 
כשנשאל ברק אם ירוץ מול נתניהו על רקע מצבם בסקרים של יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, השיב: "אני מסרב לעסוק בבני אדם ולחלק ציונים לאחרים. אני מאוד מחשיב את אבי גבאי, יש שם חבורה עם ערכים במחנה הציוני. ברגע שהיא נכנסה מרגישים טמפרמנט אחר של האופוזיציה. אני בקשר עם התנועות שחותרות להחליף את הממשלה, יש חלק עם רקע מצוין, ויעשו הכל כדי להחליף את נתניהו". השר נפתלי בנט הגיב בטוויטר לדבריו של ברק, וכתב: "הצייצן הלאומי בפרובוקציה היומית. תמשיך לצייץ, נמשיך להנהיג".