קולומביה הכירה בפלסטין כמדינה ריבונית, כך פורסם הלילה (חמישי) על ידי כלי תקשורת במדינה הדרום אמריקנית. את ההחלטה להכרה במדינה הפלסטינית הוביל הנשיא היוצא חואן מנואל סנסטוס ושרת החוץ היוצאת מריה אנחלה הולוגין. במכתב שנשלח ב-3 באוגוסט לשרת החוץ הפלסטיני ריאד אל-מליכי נכתב כי "בשם ממשלת קולומביה החליט הנשיא לוטן מנואל במטוס להכיר בפלסטין כמדינה ריבונית, חופשית ועצמאית". עוד נכתב "אנחנו ערים לקשיים של העם הפלסטיני ואנו חושבים שכדי לסייע בהקמת מדינה פלסטינית צריכה להיות אחדות בין העם הפלסטיני"

לצד ההכרה במדינה הפלסטינית, הממשלה היוצאת בקולומביה הדגישה כי הדרך לסיום הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים היא באמצעות שיחות ישירות. ההודעה על דבר ההכרה הגיעה הלילה בעוד לעבר ישראל נורים מטחי רקטות מכיוון עזה. 
כזכור, ביום חמישי בשבוע שעבר -2 באוגוסט הודיע ראש הממשלה כי הוא מבטל את נסיעתו לקולומביה ולא ישתתף בטקס החלפת הנשיאים. בלשכת ראש הממשלה הסבירו כי הביטול מגיע עקב "המצב בדרום". כאמור, מכתב ההכרה במדינה הפלסטינית נשלח לשר החוץ הפלסטיני יממה לאחר מכן. במקום נתניהו נסע השר צחי הנגבי, שנמצא בימים אלו בקולומביה. 

נתניהו וסנטוס נפגשו בפעם האחרונה בארבע עיניים בספטמבר בשנה שעברה במהלך ביקורו של ראש הממשלה באמריקה הלטינית. אז אמר הנשיא סנטוס לנתניהו כי "ישראל הראתה שהיא ידידה ובעלת ברית של קולומביה לאורך המשא ומתן הממושך עם מחתרת המורדים בקולומביה"