קמפיין ישראלי חדש פונה ישירות לאזרחים האמריקאים ומעודד אותם לצאת במחאה על בזבוז הכספים שלהם על ידי האו”ם. הבוקר יושק בארה”ב אתר בשם UNaccountable, שמטרתו לחשוף בפני הציבור האמריקאי כיצד הכספים שארצם משקיעה באו”ם מועברים בפועל לארגונים שבפעולותיהם מסייעים לטרור ופועלים נגד ארה”ב וערכיה.



מי שמוביל את הקמפיין הוא שגריר ישראל באו”ם לשעבר רון פרושאור, העומד בראש מכון המחקר אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי הרצליה. “יש לנו כיום הזדמנות היסטורית לעשות את השינוי שהאו”ם כה זקוק לו”, אומר פרושאור. “הממשל הנוכחי כבר הביע את הרצון לעשות שינוי בדרך שבה הוא מממן את פעולות האו”ם, ואפילו הראה זאת בצעדים שנקט כלפי ארגונים כמו אונר”א ואונסק”ו”.



ממחקר שהתבצע במכון בשנתיים האחרונות עולה כי 9 מיליארד דולר מועברים מדי שנה לשש סוכנויות של האו”ם שבפועל, על פי מחקר המכון, משמשים לבסוף למימון או עידוד טרור. באתר האינטרנט מופיעים שלושה פרמטרים שאינם בנמצא עבור האזרחים האמריקאים ושהקמפיין מבקש להביא בפניהם.


ראשית, באתר יופיע מידע על פעילויות האו”ם וסוכנויותיו, שעל פי המכון רבות מהן נעדרות אחריות ושקיפות. כמו כן, יופיעו באתר בצורה מונגשת מקורות מידע רבים על השימוש הקלוקל שעושה האו”ם בתקציבים המועברים אליו. ולבסוף - ובמידה מסוימת זו גולת הכותרת של הפרויקט – יונגשו המספרים והסכומים למשלם המסים האמריקאי בשפתו ובנתונים המובנים לו.



כדי להמחיש מהי המשמעות התקציבית של סכום התמיכה השנתי שמעבירה ארה”ב לאו”ם, מוצבת בעמוד הבית של האתר מפה אינטראקטיבית של ארה"ב, המאפשרת למשתמש להקליק על המדינות עצמן ולהבין מהי משמעותו של סכום התרומה השנתית לאו”ם במושגי המדינה המעניינת אותו. לדוגמה, במדינת קליפורניה הסכום האמור, 9.2 מיליארד דולר, כמעט מכפיל את תקציב הפנסיה המדינתי, והוא יכול גם לממן 14 פעמים את תקציב החינוך המדינתי.


מטרת הפרויקט בסופו של דבר היא להביא את אזרחי ארה"ב לצאת במחאה על האופן שבו ארצם משקיעה את כספה בשש סוכנויות האו”ם. אחת הדוגמאות המובאות במחקר היא אונר”א, סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים, שעל פי המחקר ארה"ב מממנת 30% מתקציבה השנתי, העומד על 368 מיליון דולר. ארגון נוסף הפועל תחת האו”ם ומופיע באתר הוא המועצה לזכויות האדם של האו”ם, שעל פי מחקר משקיעה את רוב זמנה ומרצה לפרסם גינויים נגד ישראל. בשנת 2016 הייתה ארה"ב המדינה שתרמה לה הכי הרבה.



נוסף לכך, מופיעים בפרויקט ארגונים כמו הסוכנות הכלכלית והחברתית למערב אסיה, שלגביה מצוין כי כל 18 חברות הסוכנות הן מדינות ערביות וכי ארה"ב תורמת 10% מתקציבו השנתי של הארגון, העומד על 235 מיליון דולר. לפי מכון המחקר, הסוכנות פועלת בניגוד מוחלט לערכים של האו”ם ושל ארה"ב כיום, והיא מונעת מאג’נדה אנטי־ישראלית מובהקת.



במכון המחקר אבא אבן מסרו כי “הפרויקט הוא חלק מ’מבצעי השפעה’ בינלאומיים שהמכון מנהל, בהם קמפיינים רחבי היקף ובעלי השפעה בעולם, שפונים למקבלי החלטות בחו”ל באפיקים דיפלומטיים, ולפעמים גם ישירות לאזרחים, כדי לייצר מחאה נגד מקבלי ההחלטות וכדומה”.