ישראל יוצאת באופן רשמי נגד הרכב שופטים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שטיפל בתלונות פלסטיניות נגדה, כך דווח היום (שלישי) בחדשות עשר. ב-2014 הצטרפו הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי בהאג והגישו תלונות נגד ישראל בנוגע למבצע "צוק איתן" ברצועת עזה ובנושא ההתנחלויות ביהודה ושומרון.

תובעת בית הדין, פאטו בנסודה, ניהלה הליך ארוך של בדיקה מקדמית לגבי התלונות, שטרם הסתיים. אך לפני כמה חודשים הפלסטינים פנו שוב וניצלו הליך פרוצדורלי שמאפשר בינתיים, לפני הכרעת התובעת, להקים הרכב שופטים מיוחד שיהיה אחראי על התיק.

הבקשה הפלסטינית אושרה ולפני כחודש הרכב השופטים שהוקם פרסם החלטה חסרת תקדים, לפיה יש להתחיל בקמפיין בקרב "הקורבנות שמושפעים מהמצב בשטחים הפלסטינים". ההחלטה קראה "לעודד את הפלסטינים להעביר לבית הדין חומרים ועדויות על פשעי הכיבוש", למרות שכאמור כלל לא נפתח הליך פלילי. ההחלטה קראה גם להקים אתר אינטרנט מיוחד שיוקדש אך ורק ל"קורבנות" הפלסטינים.

בעקבות זאת, בשבועיים האחרונים פנו דיפלומטים ישראלים לבכירים בהנהלת בית הדין בהאג והעבירו מחאה חריפה על ההחלטה חסרת התקדים. גורם ישראלי בכיר אמר: "שופטי בית הדין מתעלמים לחלוטין מכך שלבית הדין אין כל סמכות לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני והתובעת טרם קיבלה כל החלטה בבדיקה המקדמית שהיא מקיימת. הלהיטות של השופטים להוציא החלטה כה חריגה מציבה סימן שאלה של ממש על יכולתו של בית הדין לעסוק בהגינות בישראל".

 


חיילי הנח"ל בעזה, צוק איתן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
חיילי הנח"ל בעזה, צוק איתן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90