היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח היום (רביעי) מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, לרבנים הראשיים לישראל ול​שר האוצר, ובו הוא מתריע כי מונופול הרבנות הראשית בתחום הכשרות נמצא בסכנה. את המכתב פרסם היום לראשונה כתב חברת החדשות יאיר שרקי.



כיום רק הרבנות הראשית מוסמכת על פי חוק להעניק תעודת כשרות למסעדות ולמפעלי מזון. על פי "חוק איסור הונאה בכשרות" אסור לגוף פרטי להעניק כשרות ללא אישור של הרבנות הראשית.



לפני למעלה משנה נתנו שופטי בג"ץ צו מוחלט המחייב את הרבנות הראשית להפריד את הקשר הלא בריא בין המשגיח לבין המושגח, לפיו העסק המושגח הוא זה שמעסיק ישירות את המשגיח של הרבנות הראשית ומשלם את שכרו.



מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מנדלבליט מציין במכתבו כי השופטים קבעו כי על המדינה לנתק את קשרי משגיח-מושגח עד לחודש יוני 2018, כך שמערך חלופי להעסקת משגיחי כשרות יחל לעבוד באופן מלא עד לתחילת חודש ספטמבר. אולם זמן זה חלף לפני חודשיים והפתרון טרם הגיע. המדינה הגישה בקשת ארכה על מנת להגיע להסדר מול הגופים הרלוונטיים אך טרם קידמה תזכיר חוק והגישה לוחות זמנים ברורים לקידומו.



היועמ"ש מנדלבליט מזהיר כי מלבד החובה של הממשלה ליישם את פסיקות בתי המשפט ככתבם וכלשונם, עלולה להיות "משמעות מעשית כבדת משקל" לסחבת של הממשלה בקיום פסיקה זו. הוא מזהיר כי בעקבות אי קיום פסיקת בג"ץ בנושא, השופטים עשויים לדון מחדש בשאלת חוקתיות החוק המעניק מונופול לרבנות הראשית בתחום הכשרות.



"אם נושא מערך הכשרות לא ייפתר בהקדם האפשרי, ישנה אפשרות כי ייקבע שלא ניתן לאכוף את הוראות החוק ביחס לגופים פרטיים המעניקים תעודות כשרות", כתב מנדלבליט והוסיף:  "אבקש להדגיש בפניכם משמעות משפטית ומעשית כבדת משקל זו, של אי עמידה במועד אשר נקבע ליישום פסק הדין בעניין דנן".