מתקרבים לישורת האחרונה:ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר היום (שישי) ׁׁבפעם ה־11, כאשר החוקרים שהגיעו לביתו הציגו לו שאלות בעיקר על תיק 4000, שעומד על הקשר בינו לבין אתר 'וואלה' ובעליו, שאול אלוביץ', שעומד גם בראש בזק. הפרשן המשפטי של 'החדשות', גיא פלג, דיבר בתכנית הרדיו של ניסים משעל ב-103FM ואמר כי החקירה "מתפתחת בחשד לשוחד שאליו נוספו חשדות ועדים. החשדות נגד ראש הממשלה הם הניסיון שלו להשתלט בדרכים פליליות על כלי התקשורת בישראל". 



כזכור, זו לא הפעם הראשונה שבה עולה הנושא לסדר היום - גם המשטרתי. החשד בפרשת 2000 הוא שראש הממשלה התכוון להשתמש בכוחו בכנסת כדי לחוקק חוקים שייטיבו עם מו"ל 'ידיעות אחרונות' נוני מוזס בתמורה לסיקור אוהד שיקנה לנתניהו הצלחות פוליטיות. פלג הסביר כי לעומתו, "בתיק 4000 אין רק ניסיון, אלא ניסיון שצלח באתר וואלה. על פי החשד, ראש הממשלה גרם לכך שעובדי ציבור יעניקו הטבות רגולטוריות של מיליארד שקלים לאלוביץ', שבתמורה העמיד את אתר 'וואלה' לרשותו ולצרכיו הפוליטיים והאישיים של ראש הממשלה. ראש הממשלה הוא זה שקיבל שוחד ושליטה בתקשורת - והעניק בכוחו הפוליטי הטבות למען אלוביץ'".



כשנשאל אם ליועץ המשפטי לממשלה יש ראיות על שולחנו שמוכיחות את הטענות, הסביר פלג כי היועמ"ש העדיף לא להידרש לנושא כיוון שהוא ידרוש ממנו הרחבה של החקירה גם לח"כים שקידמו את חוק 'ישראל היום' וזכו בתמורה לסיקור אוהד אצל נוני מוזס. ואולם, לדבריו, "הוא נגרר לשדה הזה אחרי ששמע את ההקלטות שהביא מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, ושבהן נשמע שאול אלוביץ' אומר בקולו שהוא רוצה שיורידו נושא אחד מסדר היום של האתר ויקדמו נושא אחר תחתיו. זאת, לדבריו, כדי שראש הממשלה יחתום בעבורו על משהו. אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה שמע את ההקלטות נפל לו האסימון שמדובר בעבירות פליליות חמורות".



ההקלטות לא לבד בחומרי החקירה. פלג ציין כי מתוספות להן עדויות שני עדי המדינה: מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, אשר העיד שראש הממשלה באופן אישי הורה להפעיל אותו כדי לקדם את האינטרסים של אלוביץ', ועד המדינה ניר חפץ, שהשלים את התמונה כשהעיד שהיה המוציא והמביא של משפחת נתניהו באתר וואלה.



"כשמחברים את הכל נוצר פסיפס", הדגיש הפרשן המשפטי, "מצד אחד יש את הקלטות אלוביץ' שהפעיל את וואלה כדי שתשרת את ראש הממשלה. בצד השני, עדי המדינה משלימים את המעגל כולו בטענה שראש הממשלה הפעיל את מנכ"ל משרד התקשורת למען אלוביץ' ואת ניר חפץ שנשלח לשנות כותרות".





תיק 1000? כסף קטן


צמרת האכיפה הדגישה באוזניו של גיא פלג כי תיק 4000 הוא תיק שלם של ראיות נסיבתיות המספרות סיפור. בשילוב עם תיק 2000, הראיות מקבלות זווית אחרת. "כעת", הוא הוסיף, "התיק שאיתו יצאו לדרך, תיק 1000, ובו ההטבות שקיבל נתניהו מהמיליארדר ארנון מילצ'ן, הוא חמור - אך הרבה פחות מהתיקים המשמעותיים הללו".



בינתיים, ראש הממשלה טען ערב חקירתו כי הזימון אליה, לאחר שכל הפסיפס כבר קיים נגדו, מעיד על כך שהיא מיותרת. "זו מניפולציה של כל השחקנים", הדגיש פלג. "בהרבה מאוד מקרים המסגרת של החשדות כבר קיימת אך נדרש להשלים את פעולות החקירה ולקבל את תגובות כל החשודים גם אם יש ספק באפשרות השימוש בעדויות הללו".



פלג הוסיף כי "חוקרי המשטרה מאוד מנוסים בעניין נתניהו, וראש הממשלה מתייחס ברצינות לחשדות כנגדו. לכן החוקרים לא בונים על כך שהוא יישבר בחקירה. ראש הממשלה מבין את החומר שנאסף ובכל זאת עליהם להטיח בו את השאלות כדי לא להגיש תיק חקירה חלקי לבית המשפט".



לסיום, השיב גיא פלג לשאלת משעל אם היועמ"ש מנדלבליט נמצא בנקודת אל־חזור מלהגיש כנגד ראש הממשלה כתב אישום. "לדעתי כן", אמר, והסביר כי "בסביבתו יאמרו שהוא יקבל את ההחלטה לאחר שיקבל את העמדה המפורטת של פרקליטת מיסוי וכלכלה, המלווה את החקירה וגם אז זה יהיה בכפוף לשימוע. אני חושב שהיועץ המשפטי לממשלה פעל בזהירות לפני שנתן את האישור לחקור, וחשב היטב לפני שהסכים לחתום על הסכמי עדי המדינה. לכן הוא נמצא על פי כל ההערכות בנקודת אל חזור. לדעתי יוגש כתב אישום כנגד ראש הממשלה - או על שוחד או על מרמה והפרת אמונים".