האם העבודות לבניית גשר יהודית יגרמו למשבר קואליציוני עם הסיעות החרדיות? חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) שלח הערב (שלישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרי התחבורה והרווחה, ישראל כ"ץ וחיים כץ, בדרישה למנוע את בנייתו של גשר יהודית בשבת. במכתבו טוען אזולאי כי מדובר בהפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני, וכי לא ייתכן שהשבת, שהנה אחת מהאותות והסמל של העם היהודי, "תהפוך למרמס" דווקא במדינת העם היהודי.

כזכור, חברת נתיבי איילון מסרה כי בשבועות הקרובים יונחו שש קורות פלדה בגר חדש להולכי רגל שיחבר בין רחוב יגאל אלון ושכונת ביצרון ממזרח לאיילון לבין שכונת מנוטיפיורי ממערב לאיילון. העבודות לבניית הגשר יתבצעו במהלך שישה סופי שבוע, כשהראשון שבהם מתוכנן לשבוע הבא ב-31.8.

הח"כ מש"ס מוחה במכתב ששלח לנתניהו על הכוונה לבצע את העבודות בשבת ועוד בעיצומו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות והימים הנוראים. הוא מבקש את התערבות ראש הממשלה ושרי התחבורה והרווחה בדחיפות בסוגיה זאת כדי להימנע מהפרת התכליות העומדות בחוק שעות עבודה ומנוחה, שהינו, לדבריו, ממושכלות יסוד המחייבות שמירה על הפרהסיה הציבורית בשבת קודש, ומניעת הפרת הסטטוס קוו על כל המשתמע מכך.

כמו כן, הוא מבקש להפנות את תשומת לב ראש הממשלה והשרים לסעיף בהסכם הקואליציוני, הקובע כי ישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל. בעבר איימו עבודות רכבת בשבת וחוק המרכולים על שלמות הקואליציה.

נתניהו. בדרך לעוד משבר פוליטי? צילום: אמיל סלמן
נתניהו. בדרך לעוד משבר פוליטי? צילום: אמיל סלמן



"היום פורסם כי במהלך ששת השבתות הקרובות ייחסמו נתיבי איילון לתנועה בשל הקמת גשר יהודית", כתב הח"כ בפתח דבריו. "בימים אלו מצויים אנו בעיצומו של חודש 'אלול', חודש הרחמים והסליחות, ונראה כי אין עיתוי מזעזע יותר המעורר שאט נפש, מלהקים גשר בשם 'יהודית' במהלך השבתות של חודש הרחמים והסליחות והימים הנוראים".



"יתרה מכך", הוסיף, "השבת הקדושה היא אחת מהאותות המסמלות את העם היהודי: 'אך את שבתותי תשמרו כי אות היא ביני וביניכם', לא ייתכן כי השבת הקדושה תהפוך למרמס בראש חוצות דווקא במדינת העם היהודי".



"לפיכך", הסביר, "אבקש את התערבותכם הדחופה בסוגיה זו, והנחיית כל הגורמים הרלוונטיים, להימנע מהפרת התכליות העומדות בחוק שעות עבודה ומנוחה שהינו ממושכלות יסוד המחייבות שמירה על הפרהסיה הציבורית בשבת קודש ומניעת הפרת הסטטוס קוו על כל המשתמע מכך".



את דבריו חתם באומרו כי "אבקש להפנות לסעיף 43 בהסכם הקואליציוני שנחתם ביום 4 במאי 2015 הקובע כי 'יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל'.



יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, כתב בתגובה למכתב, בחשבון הטוויטר שלו, כי "כבר היינו בסרט הזה. פקקי ענק שמשתקים את החיים של כולנו בגלל הכניעה של נתניהו לחרדים בעבודות הרכבת בשבת. אסור לתת לזה לקרות שוב. את העבודות על הגשר צריך לעשות בזמן שפוגע הכי פחות בחיי האזרחים".



יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, הוסיפה: "במדינה דמוקרטית-ליברלית ב-2018 עבודות תשתית צריכות להתנהל בהתאם לצרכים ובאופן שהכי פחות פוגע באזרחים, ולא לפי גחמות חשוכות של פוליטיקאים שמשרתים רבנים ולא את הציבור. העבודות נחוצות כמו שנחוצה תחבורה ציבורית בשבת".