נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה (רביעי) ל"עסקת המאה" ואמר כי הפלסטינים "עומדים לקבל משהו גדול" במסגרת התוכנית המתגבשת. הנשיא הסביר כי הוא "נתן את ירושלים לישראל, אבל היא עכשיו תצטרך לשלם מחיר גבוה", והוסיף כי עכשיו תורם של הפלסטינים לקבל משהו, "כי הם הבאים בתור".



"הרבה נשיאים אמרו 'אנחנו נעביר את השגרירות'. אז אני אמרתי שאני אעשה את זה ובאמת עשיתי. כל פעם שהיו שיחות שלום לא הצליחו להגיע להסכמה על כך שתהיה הכרה בירושלים. אז הורדנו את הנושא הזה מהשולחן. במשא ומתן ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה. עכשיו הם יקבלו משהו טוב כי זה התור שלהם", אמר טראמפ. 



 בתוך כך, ג'ון בולטון, יועצו של הנשיא לביטחון לאומי ששוהה בימים אלה בירושלים, אמר הבוקר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב אינה שוקלת להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. "שמעתי על הרעיון שהוצע אבל אין עליו דיון או החלטה בממשל האמריקאי", ציין בולטון.

עוד הוסיף בנוגע לסוגיית סוריה כי  "הסיבה להימצאות כוחותינו בסוריה היא נוכחות של כוחות איראנים ושל המדינה האסלאמית. פוטין אמר לנו שרוסיה לא תוכל להביא לנסיגה איראנית מסוריה".

בולטון. "פוטין אמר שלא יוכל להביא לנסיגה איראנית". צילום: רויטרס

 

זוהי לא הפעם הראשונה שבה טראמפ וצוותו במזרח התיכון מנסים לשכנע את הפלסטינים כי הם ירוויחו גם הם מהעסקה המתגבשת, וזאת למרות חוסר האמון הכבד ששורר בין הצדדים והנתק המוחלט מצד רמאללה כלפי וושינגטון מאז ההכרזה על ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל, והעברת השגרירות אליה.



לפני כחודש פנה חתנו של הנשיא וחבר הצוות לתוכנית השלום, ג'ארד קושנר, במאמר לפלסטינים בעיתון האל-קודס המתפרסם בירושלים במהלך ביקורו באזור, וזאת לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן סרב לפוגשו, וטען כי התוכנית תשתלם לשני הצדדים, עם זאת הוא לא הבהיר במאמר מה תצטרך לתת במסגרת העסקה. בעבר פורסם במעריב כי במסגרת התוכנית ישראל תוותר על מספר שכונות במזרח ירושלים ובירתה של המדינה הפלסטינית תהיה בכפר אבו דיס הסמוך לבירה, עם זאת הצוות עצמו סירב להתייחס לפרטי התוכנית באופן ספציפי.



שלשום דווח כי האמריקאים מתכננים להציג את העסקה במקביל לנאומו בכינוס השנתי של עצרת האו"ם בחודש ספטמבר הבא. הנשיא האמריקאי ויו"ר הרשות הפלסטינית ישתתפו בחודש הבא בוועידה השנתית של העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, ויתכן שייפגשו בה. לפי הדיווח, טראמפ ויועציו עוד לא החליטו מתי להציג את תוכנית השלום של הנשיא. בבית הלבן סירבו להתייחס לתוכנן של פגישות שעוסקות בנושאים דיפלומטיים.