תגובות רבות במערכת הפוליטית לדברים שאמר הלילה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיהם הוא "נתן את ירושלים לישראל, אבל היא עכשיו תצטרך לשלם מחיר גבוה". שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) הגיב הבוקר (רביעי) בגל"צ לנושא ואמר: "אני אומר לו תודה על העברת השגרירות לירושלים והורדת האמברגו האמריקאי על הבנייה. הדברים נאמרו כבר בעבר על ידי גורמים שונים בארצות הברית וישראל. אם אבו מאזן יושב היום ברמאללה אז אני לא רואה סיכוי להגיע למשהו".



עוד הוסיף: "אני לא רואה שהפלסטינים יכולים לחתום על התוכנית של טראמפ בצורה כלשהי. היו כבר תוכניות שלום על השולחן, עברנו כבר כמה דברים במיוחד עם אובמה. זה לא בוקר של אימים, אך יש מקום לדאגה מסוימת ויש לציין שכל פעם שהיה הסכם כזה שילמנו מחיר דמים כבד".



"ירושלים היא בירת ישראל עם או בלי קשר לטראמפ"



גם שר הבינוי יואב גלנט (כולנו)הגיב לדברים בגל"צ וציין כי "ירושלים היא בירת ישראל עם או בלי קשר לטראמפ. אנחנו לא אומרים לטראמפ שוושינגטון היא בירתו. הוא מעלה מחירים ומוריד אותם - "עוד נראה על אילו ויתורים מדובר. אין מה לעשות משא ומתן תיאורטי מעל גלי האתר. הבעיה עם הפלסטינים היא אי ההכרה בכך שפה מתקיימת מדינת ריבונית, יהודית וציונית. הם אף פעם לא מוכנים ולא מקבלים את ההסכמים". 



טראמפ הלילה. צילום: רויטרס


עוד הוסיף כי "כאשר יהיו הצעות נשמע מהן. אני מאוד סקפטי באשר ליכולת לפתור את הדברים. אני לוקח בחשבון שהדברים יכולים להגיע גם למשבר".
על דברי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון כי ארצות הברית לא מתכוונת להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן, אמר גלנט: "גם לישראל יש אינטרסים, בהם רמת הגולן תישאר בריבונות ישראלית. אלה שרצו למסור את רמת הגולן לפני שנים אוכלים עכשיו את הכובע. אנחנו נבקש להוציא את איראן מסוריה. אף אחת מהמדינות הסוניות לא רוצה את איראן בתוך סוריה. גם האירופים מודאגים מכך שהעלאווים והשיעים ידחפו מיליונים לכיוון אירופה. נפעל היטב בכל המישורים".

ח"כ עמיר פרץ אמר על דבריו של הנשיא האמריקאי: "הודעתו של הנשיא טרמפ היתה צפויה. כשמנהלים יחסים קרובים עם נשיא שחשיבתו היא חשיבה עסקית, ברור היה שזהו עניין של זמן עד שתידרש תמורה ואיש לא יוכל לטעון שמדובר בנשיא עוין וכל דרישה שלו תחשב ללגיטימית. ייתכן שנתניהו יצליח לדחות את הסערה בשל מערכת הבחירות הקרבה בישראל, אך דבר אחד הוא לא יוכל לדחות: את הצורך בקבלת החלטות אמיצות.
 
"פתרון הסכסוך וחלוקת הארץ לשתי מדינות לשני עמים זו לא עסקה עם ארה"ב. זהו אינטרס ישראלי שיבטיח שישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית. האלטרנטיבה המסוכנת  היא ויתור על הרעיון הציוני ומדינה אחת שתהיה ללא רוב יהודי כפי ששמענו לאחרונה מבנו של אבו מאזן”, הוסיף פרץ.