ג'ון בולטון, יועצו של נשיא ארצות הברית לביטחון לאומי קיים הבוקר (רביעי) מסיבת עיתונאים בירושלים לסיכום ביקורו בישראל. בולטון התייחס לדברים שאמר הלילה הנשיא טראמפ על כך שישראל תאלץ לשלם מחיר על ההכרה בירושלים כבירת ישראל. "אין שינוי במדיניות טראמפ. הוא ראה בהכרה בירושלים והעברת השגרירות כמשהו טבעי לעשות וזה לא היה עניין של תן וקח".



עוד הוסיף כי "טראמפ אמר כמה זמן שהנושא הזה בין הישראלים לפלסטינים לא קשור לירושלים והוא הוריד את זה מהשולחן. אז אנחנו מצפים שהפלסטינים יגידו, 'אוקיי, לא קיבלנו את זה אז מה אנחנו כן יכולים לקבל?' אנחנו לא יכולים להיות עם רצון גדול יותר לשלום מהצדדים עצמם. העברת השגרירות לירושלים זה היה הדבר הנכון. זו הייתה החלטה נכונה לא רק לישראל אלא גם לפלסטינים".



על הדברים שאמר בולטון עצמו מוקדם יותר היום לסוכנות הידיעות רויטרס על כך שאין לפוטין יכולת להוציא את האיראנים מסוריה סיפר בולטון כי "פוטין אמר לי את זה לפני שבועיים והוא אמר שהאינטרס של איראן בסוריה לא עומד ביחד עם האינטרס הרוסי. הוא אמר שהוא לא יכול לעשות זאת לבד. אנסה בז'נבה לדבר על כך עם היועץ הביטחון לאומי של רוסיה".



ולדימיר פוטין. קרדיט: רויטרס



בולטון התייחס גם לאיראן ואמר ש"שינוי בשלטון באיראן זה לא במדיניות האמריקנית. העובדה היא שהכלכלה של איראן לא מתפקדת זה זמן רב, תכנית הגרעין של איראן גרמה לכך שלא התייחסו באיראן למצב הכלכלי. התפיסה הבסיסית היא שהמדיניות של אובמה הייתה טעות, שאם תדבר עם איראן ותגיע איתה להסכמים זה ישנה את התנהגותה. הורדת הפטיש הכלכלי על איראן השפיעה בצורה רצינית יותר מששערנו. מה שאנחנו רואים באיראן, ההפגנות, הן לא מאורגנות, זה פשוט אנשים פשוטים שאומרים 'נמאס לנו מהשלטון' שצועקים 'מוות לשלטון' ולא מוות לאמריקה".

בנוגע לתכנית השלום של הממשל אמר בולטון כי "בנושא השלום, אנחנו ממשיכים לדון ואין החלטה על הזמן ומתי זה יקרה. יש הרבה התקדמות ביחסים באזור כתוצאה מהתהליך עצמו. זה רצון של כולנו להצליח. אבל בעניין מתי זה יקרה לא התקבלה החלטה".

על סוריה והמדיניות האמריקאית במדינה אמרה בולטון כי "זה מאוד מסובך. ולכן לקבל החלטה זה מאוד קשה. מה שחשוב במדיניות האמריקנית הוא חיסול דאעש אבל גם להתמודד עם ההשלכות שלה. להתמודד עם הנוכחות האיראנית. הממשל של אובמה לא ראה את זה בהתחלה. הוא יצא נגד דאעש וזה הכניס את איראן".
 
בולטון התייחס גם לתקיפות הישראליות בסוריה ואמר ש"בכל פעם שאיראן העבירה נשק לתוך סוריה, ישראל תקפה וזה מעשה של הגנה עצמית. גם אנחנו תקפנו פעמיים בסוריה אחרי התקפה כימית. אנחנו דואגים מהאפשרות שאסד ישתמש בנשק כימי שוב ואנחנו מקווים שזה לא יקרה שוב, אבל שלא יהיה בלבול, אם המשטר בסוריה ישתמש שוב בנשק כימי אנחנו נפעל שוב".
 
אין כוונה של ארצות הברית להכיר בריבונות ברמת הגולן
 
הבוקר אמר בולטון לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב אינה שוקלת להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן. "שמעתי על הרעיון שהוצע אבל אין עליו דיון או החלטה בממשל האמריקאי", ציין בולטון. עוד הוסיף בנוגע לסוגיית סוריה כי "הסיבה להימצאות כוחותינו בסוריה היא נוכחות של כוחות איראנים ושל המדינה האסלאמית. פוטין אמר לנו שרוסיה לא תוכל להביא לנסיגה איראנית מסוריה".
 
אתמול אמר כי “הצורך למנוע מאיראן נשק גרעיני נמצא בעדיפות גבוהה מאוד בעיני ארה”ב”. בולטון, מי שנחשב לסמן הניצי בממשל האמריקאי ומקורב לנשיא דונלד טראמפ, נפגש פעמיים בתוך יממה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. טרם פגישתם, בלשכת ראש הממשלה אתמול, הרחיב בולטון על המדיניות האמריקאית כלפי טהרן ואמר: “לכן הנשיא פרש מהסכם הגרעין הרע. לכן אנחנו מטילים מחדש סנקציות ומנסים לשכנע את חברינו באירופה לנקוט צעדים חריפים יותר בתחום הטילים הבליסטיים, מימון הטרור והפעילות בתימן, בלבנון, בסוריה ובאזור”.

ביקורו של בולטון בישראל נערך במסגרת ביקורו המדיני באירופה. השבוע ייפגש בולטון גם עם מקבילו הרוסי ניקולאי פטרושב בז’נבה והם ידונו, בין היתר, במצב בסוריה ובנוכחות האיראנית שם. ביקורו המקדים בישראל מעיד על הקרבה בין שני הממשלים ועל הרצון של ממשל טראמפ להבין לאשורן את דרישותיה של ישראל.