ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, הוא אחד ממבקריה הגדולים של הממשלה, ומרבה להביע את דעתו עליה ברשתות החברתיות ובראיונות לכלי התקשורת. ברק התראיין הבוקר (חמישי) לרוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור, בתוכנית "הקבינט" ב-103FM והתייחס למשבר עבודות גשר יהודית בנתיבי איילון: "זו החלטה שנובעת ממניעים פוליטיים", אמר. "זו ממשלה ימנית עם שתי ידיים שמאליות שלא מסוגלת לבנות גשר אחרי שבע שנים של תכנון מבלי לתעתע בציבור. פה לא חפרו רכבת מהירה או חפרו מנהרה, אפילו לא התחילו לעשות שום דבר. אפשר לחשוב שהממשלה לא ידעה שיש חרדים במדינה כשהתחילה לבצע עם הפרויקט, אין לביטול הזה שום הצדקה".



יש סיכוי שראש הממשלה עשה כאן תרגיל לשר התחבורה?
"הספקולציה הזו גדולה עלי. לפי דעתי זה מבייש את כולם. לראש הממשלה אין מה להתגאות בכל הפרשה הזו, זו התנהגות עלובה".



זה אומר שיעקב ליצמן הוא ראש הממשלה בפועל? ישראל כ"ץ לא יודע מה הוא עושה או שאף אחד לא אכפת מכך שאנחנו עומדים בפקקים?
"זה יכול להיות קצת מכל דבר. ממשלה שדואגת לאזרחים לא יכולה להפסיק את התנועה בכבישים בנתיבי איילון עם כמות הרכבים שעוברים בכביש באמצע היום. כדי לבנות גשר צריך לעצור את התנועה, אי אפשר לעשות אופרציה שכזו אלא בלילות של סופי השבוע וכל דבר אחר הוא חוסר אחריות, נזק למדינה, התעלמות מהאזרחים וזה חוזר בכל תחום".



יכול להיות שכל אלו הם תרגילים בניסיון למצוא תירוצים לבחירות?
"אין לי מושג, אם כן זה סוג טיפשי של תירוץ. הצורה בה זה נעשה על גב האזרחים היא אווילית ואני מצפה שהאזרחים יסיקו מסקנות ביום הבחירות".



זה התנהלות של חלם או שיש כאן בעיה אמיתית שלא ניתן לפתור אותה כמו לרבע מעגל?
"זה לא עניין של לרבע מעגל. ההבדל בין שיא התנועה לשפל הוא אחד לשש. במקום לגרום נזק של 30 מיליון שקל אפשר לגרום נזק רק של חמישה מיליון שקלים ומבצעים את העבודה מבלי לטרטר מאות אלפי אזרחים ביציאות ובכניסות. ראש הממשלה עשה אבחנה נכונה בנושא ומתגאה שהוא הראשון להבחין אך הוא לא עושה כלום".





"לא מסוגלים לקבל הכרעה"



בהמשך ברק התייחס לניסיונות הסכם ההסדרה ברצועת עזה והרגיעה החלקית שהייתה השבוע: "הדבר שמרחף מעל כל האירוע הזה הוא העובדה שהממשלה הזו טובה בדיבורים ובהתלהמות ובסופו של דבר נכנעת לחמאס תחת אש. חמאס זכה לטרטר את מדינת ישראל במשך 150 ימים, להבעיר 140 אלף דונם, לשבש את אורח חיי תושבי הדרום ולקבל את מה שהוא רוצה. חמאס הוא זה שקבע מתי הירי יתחדש, מתי ייפסק מבלי לוותר על שום דבר ומבלי להשיב את החטופים והנעדרים. הממשלה הזו, שהפכה לסמל את חוסר הנכונות שלה לדון עם החמאס, אך מבלי להודות בזה מעדיפה את חמאס, שאי אפשר לעשות איתו שום דיון על הסדר, שמאפשר לה להמשיך את המצב הנוכחי".



"המחדל האמיתי הוא שמאז צוק איתן לא טיפלו בבעיות היסוד ואם נסתכל על סעיפי ההסדרה, במידה ותיעשה, היא לא תהיה שונה ממה שהיה ניתן לעשות אותו לפני שלוש שנים. כבר שלוש שנים מונח על שולחנה של הממשלה הסדר אזורי עם קטארים, סעודים ומצרים שמוכנים להסדר רחב. האתגר הזה הוא חיוני שקורה פעם בדור אך לא מבצעים אותו. יש זהות אינטרסים נדירה בינינו למדינות שהזכרתי במאבק לבודד את איראן, זה שינוי עצום במציאות המזרח התיכון. למה לא עושים שום דבר? זו ממשלה שיודעת רק לדבר ולא מסוגלת לבצע. כשהיא לא מבצעת קשה להאשים אותה ואת המחיר משלמים האזרחים".



למה זה לא קורה לדעתך?


"משום שהממשלה לא מסוגלת לקבל הכרעה. את ההכרעות שהיא מחויבת לקבל היא נרתעת מלקבל. אני מעדיף שהממשלה תפעל לחזק את הרשות הפלסטינית ולהחליש את החמאס ולא ההפך".



הקפדת להגיד בעבר שכידונים זה לא דבר שנוח לשבת עליו כשקראו לכפות על אבו מאזן לשוב לרצועת עזה
"נכון, זה משפט שאמר פעם נפוליאון. רמזתי לעובדה שהאפשרות עלתה ונבדקה בתקופתי אך לא היו מוכנים לשמוע על זה. אבו מאזן עצמו נתן לי להבין שהוא לא מתכוון לחזור לרצועה".



אם היית במעמד של מקבל החלטות, מה אתה היית עושה?
"אני לא הייתי מגיע למצב הזה. הממשלה הייתה צריכה לפעול מזמן. הממשלה מועלת בתפקידה לאורך שנים. ישראל כ"ץ הציעה לבנות אי מלאכותי בו יהיה גז, דלק ונמל עם פיקוח ביטחוני כדי לאפשר לעזתים מוצא. אני לא יודע אם זו הצעה מושלמת, אך העובדה שממשלת ישראל לא עשתה דבר כדי לדון בזה היא מחדל, הפקרות וחוסר אחריות. כל מי שייכנס לאתר 'מפקדים למען ביטחון ישראל' בו נמצאים אלו שכיהנו בעבר בתפקידי מפתח, ישמע את אותן ההצעות שלא נידונות בממשלה. הממשלה הזו רוצה להנציח את חמאס, רוצה לקעקע את הרצועה והיא זו שתבוא בוכייה כשחמאס ישתלט על הרשות. הממשלה מתנהגת כאילו חיזוק חמאס הוא האינטרס שלה. אנחנו לא אמורים לפתור את בעיות כל העולם ולמרות שיצאנו לחלוטין מרצועת עזה, בעיני העולם אנחנו נתפסים כמי שאחראים למצבה של הרצועה ועלינו להתמודד עם עובדות ולא עם משאלות לב".



"אני מנסה לצעוק ושישמעו אותי"


לעניין אחר, נפגשת עם שר הביטחון בנוגע למינוי הרמטכ"ל? מה אתה חושב על הקמפיין נגד יאיר גולן בשבועיים האחרונים?
"נפגשתי. זו הייתה שיחה בארבע עיניים אז אני לא יכול לחלוק את מה שנאמר שם. הקמפיין נגד יאיר גולן היא השתלחות בלתי רגילה, חמורה ומביכה. האנשים שעושים אותה הם שלוחת תעמולה מבלפור במימון זר מובהק. אלו חבורת ליצנים שזו בושה שהם מובילים אותנו. שיפסיקו להוביל אותנו באף. אנחנו בנינו את קיר הברזל ושהם יפסיקו להרוס אותו. יאיר גולן אמר את כל מה שסגן רמטכ"ל שלא שכח את ערכי צה"ל היה אומר לנערי המכינה. הערכים שהוא הציג הם נכונים והתשובות הן אלו שהיו צריכים לענות, הוא צדק בדברים שאמר בשנת 2016 בטקס השואה כשהסתכל והצביע על תהליכים חמורים שקורים וקרה לעשות חשבון נפש ולבדוק את עצמנו. הממשלה מובילה אותנו במדרון חלקלק שהלכו בו בעבר תנועות פרו-פשיסטיות ואלו שלא נעצרו בזמן וגרמו לקטסטרופה לעמם ולפעמים לכל העולם".



פעם הגדרת את עצמך את כאזרח מודאג. אתה מתכון לתעל את הדאגה הזו למשהו מעשי?
"היום אני אזרח מודאג מאוד. אני מנסה לצעוק ושישמעו אותי. אני לא מתכוון להתעסק בעצמי. ברגע שאני אתחיל לדבר על עצמי ישאלו מדוע אני מדבר במקום להקשיב לדבריי. הייתי כבר בכל התפקידים ואני לא צריך שום תפקיד אך מוטרד ממצב המדינה. הבחירות הבאות הולכות להיות הגורליות ביותר מאז 1996, אלו בחירות שמוכרחים לקבל בהם הכרעה. האיום האמיתי על מדינת ישראל הוא מה שקורה בתוכנו, הוא החזון המשיחי, גזעני, לאומני שמאיים לחרב את החזון הציוני הדמוקרטי שהתחילו הרצל, בן גוריון, בגין ורבין".



על פי הסקרים נתניהו עדיין מוביל.
"על פי הסקרים בבית הלבן הייתה אמורה להיות הילרי קלינטון ובבלפור היה יושב בוז'י הרצוג".