גוברת התסיסה במפלגת העבודה: על רקע הדשדוש של המפלגה בראשות אבי גבאי בסקרים, והצהרתו של ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו על יעד של 40 מנדטים בכנסת ה-21, התכנסה קבוצה של פעילים "מודאגים" בבית התק"ם בתל אביב כדי לדון במצב. אחד הדוברים במפגש אף הגדיל לעשות והעלה רעיון של התפצלות מהמפלגה, אולם זוהי לא עמדת מארגני הכנס, שרשמו בהודעה כי "איש מאיתנו לא בא לפלג או להדיח, אבל יש לנו אחריות כבדה לפעול למען חוסנה של המפלגה והגברת כוחה בציבור. השמעת דעה, כולל ביקורת, היא מהותה של הדמוקרטיה".



יוזמי הכינוס, יגאל צחור ואלי רוקח, חילקו לבאי ההתכנסות, ביניהם יו"ר קק"ל דני עטר ויו"ר המשמרת הצעירה תומר פינס, הודעה בא נכתב כי "בחרנו את אבי גבאי להיות יו"ר המחנה הציוני. רוב חברי המפלגה בחרו בו. נתנו לו את הקרדיט להוביל אותנו להחליף את נתניהו. אם נביט לאמת בלבן של העיניים, היעד הזה הולך ומתרחק מאתנו".



בהודעה נאמר כי "אנחנו, קבוצת חברים פעילים במפלגה, היינו שותפים שנים רבות לתהליכים השונים שעברו עליה. מה שמאפיין אותנו הוא שתמיד דבקנו באמת הפנימית ובדרכה הרעיונית של המפלגה. נרתמנו לכל משימה אליה נדרשנו כדי לצרף למפלגה ציבורים שונים מהחברה הישראלית. מיותר לציין את דאגתנו מהתהליכים שעוברת החברה הישראלית תחת הנהגתו של ביבי נתניהו, שככל ששלטונו מתמשך, תפיסות יסוד בחיים הדמוקרטיים והמוסריים משתנים מידי יום".



"מפלגת העבודה, עם תפיסות היסוד שלה, שעוצבו על פי מגילת העצמאות, הייתה שומרת החומה לכך שארבעת האדנים המרכזיים יתקיימו: ביטחון, צדק חברתי, התיישבות ושאיפה לשלום".



התכנסות פעילים ממפלגת העבודה. "צריך לנהל מאבק עיקש להחזיר את הדמוקרטיה הפנימית"



"נודה על האמת", כתבו הפעילים המודאגים. "בשנים האחרונות חדלנו מלהיות שומרי החומות. אנחנו מתנהלים כמפלגת אופוזיציה חסרת השפעה. נכון, בבחירות האחרונות הצלחנו לגדול ל-24 מנדטים תחת המותג "המחנה הציוני", מה שאפשר לנו להיות מפלגה רבת השפעה על עיצוב החברה הישראלית, אך המציאות שונה".



"התכנסנו כאן כדי לנתח את המציאות ולהציע הצעות", כתבו. "הנושאים בהם יש לקבל החלטות הם מה נכון לעשות כדי לקרב ציבורים שונים לתמוך בנו". יש לציין כי למרות שפעילים שונים במפלגה מדברים לאחרונה בגלוי לב על אפשרות של פילוג בסיעה, באמצעות פרישה של 8 חברי כנסת, יוזמי הכנס הודיעו כאמור שהם מתנגדים לכך. גם מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, הביע התנגדות חריפה בהתכנסות לכל רעיון של פיצול. "השיח הזה פסול קטגורית. זה קו אדום שלא חוצים אותו", הדגיש חרמוני.



יו"ר המשמרת הצעירה, תומר פינס, המתנגד למנהיגותו של אבי גבאי, אמר לנוכחים: "אבי גבאי הוא רק הסימפטום ולא הבעיה. אפשרתם במשך השנים לתת לראשי המפלגה השונים כוח מוגזם". משתתף אחר, עידן יגודה, קרא לארגן הפגנה של חברי מרכז כדי להביע מחאה על הסמכויות הנרחבות שיש ליו"ר המפלגה אבי גבאי ועל הפגיעה שנעשתה לדבריו במוסדות המפלגה.



יו"ר קק"ל דני עטר, אמר בהתכנסות: "כלפי חוץ, צריך לשמור על אחדות ולהביע תמיכה במפלגה. כלפי פנים, צריך לנהל מאבק עיקש להחזיר את הדמוקרטיה הפנימית ולקיים בחירות ללשכה ולוועידה".



מכתב ההזמנה להתכנסות. "בודקים כל מיני אופציות"



במפגש לא הוזכר כלל שמו של אהוד ברק וגם אפשרות של פיצול כלל לא נדונה. גורמים בעבודה אמרו היום כי "אין כרגע מהלך אמיתי של פיצול, וגם קשה לראות שמונה חברי כנסת שקמים והולכים למהלך מרחיק לכת כזה, אבל העובדה שמדברים על כך בשטח צריכה להדאיג את גבאי".



גורם אחר אמר: "ברור שיש תסיסה. כשהסקרים מראים בקושי 12 מנדטים, כשאבי גבאי משריין מקומות לציפי לבני ולח"כים של התנועה, בזמן ששמורים לו עוד ארבעה שריונים ברשימה, והוא מודיע כי יציג לפני הפריימריז רשימת מומלצים, אז מה נשאר לכל האחרים? ברור שבודקים כל מיני אופציות".



בתוך כך, גם הבחירות המוניציפליות הקרובות מגבירות את המתח במפלגה. גורם במפלגה מסר היום כי "בלחץ יושב ראש מפלגת העבודה, הוחלט בוועדה המוניציפלית לתמוך במועמדותה של יוכי פנחסי אדיב לראשות העיר ראש העין כנגד אנשי הסניף המקומי וכנגד מי שנחשב לאיש המרכזי במשך שנים בסניף, חבר הכנסת איתן כבל, אשר תומכים בראש העיר המכהן שלום בן משה".



 בקבוצות הווטסאפ של פעילי העבודה, כתב אחד הפעילים הודעה הקוראת למפץ של ממש במפלגה: "שיהיה ברור לכל - מפלגת העבודה גמרה את תפקידה ההיסטורי. ביבי והליכוד הצליחו להפוך את השמאל למחנה נרצע ולא רלוונטי בהוויה הישראלית. אין מה לעשות זה המצב. לכן, צריך ללכת למהלך דרמתי כדי לשנות את המציאות. המחנה הציוני צריך ללכת לפיצול שמי שמוביל אותו זאת ציפי לבני. להשאיר את אבי גבאי עם כמה חברים ששייכים לשמאל הקיצוני כדוגמת שלי יחימוביץ'".



עוד כתב הפעיל, כי "לאחר מכן, יש לעשות מאמץ לצרף את אהוד ברק, בני גנץ ויובל דיסקין. אפילו להחזיר את יצחק הרצוג ולצרף עוד כמה אנשים טובים שקיימים ומחכים לדרמה הזאת. מכל הארבעה שהזכרתי, כל אחד יכול להיות.ראש ממשלה, שר חוץ, שר בטחון או שר האוצר. אבל כולם בלי יוצא מכלל צריכים לוותר על האגו שלהם, ולראות רק את טובת המדינה לנגד עיניהם. רק מהלך כזה ישנה בין לילה את המפה הפוליטית במדינה. זה מחנה בהחלט שיכול לנצח בחירות".


לסיום, אמר כי "עוד 5 שנים של שלטון הליכוד ואנחנו לא נכיר את המדינה שלנו יהיה שלטון של עריצות שיעשה מה שהוא רוצה. לא אגיד שהלכה המדינה אבל בהחלט זה יהיה סוף הדמוקרטיה והחזון הציוני. אני מוכן לעשות הכל כדי שמהלך כזה יצא אל הפועל ויש עוד הרבה אנשים טובים שילכו למהלך הזה צריך אמונה ורצון טוב כי אין דבר בחיים שהוא לא אפשרי במיוחד בפוליטיקה שלנו".