נשיא קולומביה החדש, איוואן דוקה מארקס, הודיע הערב (שני) לכלי התקשורת של מדינתו, כי אין לו כוונה לבטל את החלטת קודמו בתפקיד, חואן מנואל מוראלס להכיר במדינת פלסטין, למרות שהתקבלה בתקופת המעבר בין השניים. בראיון שהעניק לעיתונאי גוסטבו גומז אמר הנשיא החדש כי ההחלטה בלתי הפיכה.



"הייתי מעדיף שיתקיים דיון בנושא, לפחות בוועדה המייעצת לענייני חוץ, אך אני מכבד את החלטות קודמיי לפני שהשיבו את המנדט שלהם", אמר מארקס. הנשיא הדגיש גם את הצורך בפיתרון שתי המדינות כדי להגיע לשלום במזרח התיכון והוסיף: "מאז אוסלו, אני מאמין בפיתרון שתי המדינות, אך המצב הפך למסובך הרבה יותר מאז השתלטות החמאס ברצועת עזה", כשנשאל אם בכוונתו להפוך את החלטת מוראלס הוא ענה כי "נשיא הרפובליקה הוא האחראי ליחסי החוץ על פי החוקה. החלטתו בלתי הפיכה". בתגובה לראיון, הביעו גורמים בממשלת ישראל אכזבה מההחלטה שלא לבטל את ההכרה.



נשיא קולומביה הקודם חואן מנואל סנטוס, צילום: רויטרס
נשיא קולומביה הקודם חואן מנואל סנטוס, צילום: רויטרס



"מעניקים לפלסטינים חינם מה שיכלו לקבל במו"מ"





סגן השר ח"כ מייקל אורן אמר: "החלטתו של הנשיא הקולומביאני החדש לא לבטל את החלטת קודמו בהכרת מדינה "פלסטינית" הוא צעד פוגעני ביותר אשר גורם נזק לידידותינו ארוכת הימים. יש להניח שצעד זה יגרום בנוסף נזק ליחסי קולומביה – ארה"ב. לא פחות גרוע - ההחלטה פוגעת ישירות בתהליך המדיני בכך שהיא מעניקה לפלסטינים חינם את מה שיכלו לקבל תמורת ויתורים במשא ומתן עתידי. אז כעת, מדוע שהפלסטינים ירצו להיכנס למשא ומתן בכלל?".



"אולי הקולומביאנים חושבים שהם עוזרים לפלסטינים, אך למעשה הם מוליכים אותם שולל אחר המחשבה שיוכלו להשיג מדינה פלסטינית ללא הכרה בישראל כמדינה יהודית. צעדה של ממשלת קולומביה פועלת נגד גישתו של הנשיא טראמפ, האומרת שכל מי שיושב סביב שולחן ההידברות צריך לבוא מוכן לוויתורים, וכל מי שעוזב משלם מחיר".