מקורות פלסטינים בכירים הודיעו היום (שלישי) כי מצרים העבירה ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מסר לפיו קהיר הפסיקה את שיחות הרגיעה בין הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה לבין ישראל, שהחלו בערב חג הקורבן. המקורות אמרו לאתר "דוניא אל ווטן" שהמסר הועבר לאבו מאזן לאחר הפגישה שלו עם משלחת של המודיעין המצרי, זאת בצל החששות של ההנהגה הפלסטינית מהעמדה המצרית בכל הקשור לסוגיית הרגיעה.



המקורות הוסיפו עוד כי ההנהגה הפלסטינית ברמאללה הודיעה למצרים כי המאמצים שלה דוחפים לניתוק רצועת עזה מהסוגיה הפלסטינית, ומעודדים את חמאס להמשיך לרגיעה עם ישראל על מנת להקפיא את סוגיית הפיוס הפנים-פלסטינית. לדברי בכירים ברמאללה, מצרים לא נחושה בעמדתה אל מול חמאס, שמגיב באופן חיובי לכל הצעה מצרית בנושא הפיוס.



הגורמים ציינו גם כי בפגישה בין הצוות המצרי למנהיג הפלסטיני, הועברו גם מסרים מרגיעים מההנהגה המצרית לזו של אבו מאזן, שבהם בוטא החשש מהמשך הפילוג הפנים-פלסטיני, ובמקביל מהתקדמות הרגיעה מישראל, שנמצאת הרחק מהקונצנזוס הלאומי.



סינוואר. "עומדים על זכות השיבה שלנו". צילום: AFP
סינוואר. "עומדים על זכות השיבה שלנו". צילום: AFP



לדבריהם, ההנהגות הגיעו להבנות עקרוניות בעניין זה, ולפיהן מצרים לא תדחוף לרגיעה לפני הפיוס הפנים פלסטיני, וכן תפסיק לנהל משא ומתן עם חמאס,


ותפסול על הסף בניית נמל ושדה תעופה מחוץ לרצועת עזה. המצרים הסכימו עם העמדה של אבו מאזן, לפיה רגיעה עם ישראל לפני הפיוס היא בבחינת "פגיעה במערכה העיקרית אל מול הכיבוש הישראלי".



בתוך כך, מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, אמר כי ארגונו אינו מעוניין במלחמה חדשה, אך במקביל הוא מוכן להדוף כל מתקפה יחד עם הפלגים הפלסטינים ברצועה. בפגישה שקיים עם צעירים ברצועה אמר סינוואר: "מי שייצא למלחמה נגדנו יתחרט חרטה גדולה, אולם אנחנו רוצים את הרגיעה על פי הבנות 2014 (צוק איתן)".



הוא הוסיף כי ארגונו לא מדבר על הסכמים עם ישראל: "לו היינו מסכימים לתנאי הקוורטט, כולל מסירת המנהרות והטילים, הבעיות ברצועה היו נגמרות, אך אנו עומדים על זכות השיבה שלנו והזכויות של בני עמנו. נמשיך לעמוד על רצוננו לשבירת המצור, וכן בכל הנוגע לעמדות האיתנות של העם הפלסטיני".



מלבד זאת, הוא הדגיש כי "לאחר הגעת הפיוס לדרך ללא מוצא, תוכנן לבצע פיוס גדול בתוך הרצועה על ידי כמה גורמים, אך תהלוכות השיבה הכשילו תוכנית זו". כמו כן, אמר: "מי שמדבר על שדה תעופה באילת הוא בור, ואינו יודע דבר. אנחנו מדברים כיום רק על נמל ימי".


שליח האו"ם למזה"ת: "בחודשיים האחרונים הגענו לסף מלחמה בעזה לפחות 3 פעמים"
 
שליח האו"ם המיוחד למזה"ת, ניקולאי מלדנוב, אמר היום כי לצד המאמצים של האו"ם והמצרים להרגיע את המתיחות בעזה "נעשו גם מאמצים לחתור תחת תחתינו ולהביא לעימות בין ישראל וחמאס. אסור לנו לתת למאמצים האלה להצליח". בנאום מיוחד בכנס המכון למדיניות נגד טרור בבינתחומי הרצליה, הוא פירט את מטרות האו"ם באזור. "במקום לחכות למה שנראה כמו עימות בלתי נמנע, החלטנו שהפעם ננסה למנוע אותו ולא רק להתמודד עם התוצאות שלה", אמר.
 
הוא הוסיף כי "ראיתי בזמן האחרון בתקשורת כל כך הרבה תיאוריות וקונספירציות לגבי מה שקורה בעזה וזה שעשו לי כאב ראש. אני לא נבהל מכל הסיפורים האלה, אבל החלטתי להבהיר את המצב לאשורו: המציאות היא שאנחנו צריכים לעבוד יום ולילה כדי להבטיח יציבות בעזה. אנחנו לא במצב של עסקים כרגיל. זה לא יחזיק מעמד. השילוב של המצב ההומניטרי, כלכלי ופוליטי בעזה הוא מתכון בטוח לאסון שאיש לא רוצה".
 
"אני מבקש להבהיר", הוסיף מלדנוב, "שכדי למנוע סכסוך כזה או אחר צריך שכל הצדדים ישתפו פעולה. בחודשים האחרונים, היו מאמצים לחתור תחת המאמצים שלנו ולהביא את ישראל והפלסטינים לעימות. אסור לתת לזה להצליח. המאמץ למנוע הידרדרות מחזיק אותנו ערים כל הלילה". 
 
הוא אמר כי "הפלסטינים בעזה צריכים לראות שיפור בתנאי המחיה שלהם. אזרחים ישראלים צריכים ליהנות מאותו דבר - סוף להצתות, למתקפות הטרור של רקטות. בחודשיים האחרונים במקביל למאמצים של האו"ם ומצרים היו גם מאמצים להביא את ישראל וחמאס לפיצוץ. אסור לנו לתת למאמצים האלה להצליח. חייבים למנוע הסלמה נוספת בדרום, זה חיוני לחיים של הרבה אנשים שעייפים מלחיות בסכנה". 
 
את דבריו הוא סיכם באומרו כי "בחודשיים האחרונים עשינו מאמץ חסר תקדים למנוע מלחמה בעזה. עד עכשיו זה הצליח בזכות שיתוף הפעולה של הגורמים בשטח. המזכיר הכללי ומועצת הביטחון קוראים לכולם לשתף אתנו. ראשית, להפחית את הסיכוי לעימות אזורי, להשיג פיוס שישיב את הרשות לעזה ולתת מענה לצרכים ההומניטריים בעזה".