סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס שוחח הלילה (שישי) עם נשיא פרגוואי מריו בניטז, וביקש ממנו שלא להפוך את החלטת קודמו ולעצור את העברת השגרירות הפרגוואית לירושלים, כך דיווח משרדו של סגן הנשיא. על פי הדיווח, פנס "עודד באופן נמרץ" את בניטז לכבד את החלטת קודמו בתפקיד, "כאות לקשר ההיסטורי שקיימה המדינה עם ישראל ועם ארצות הברית". בדיווח לא נאמר כיצד הגיב נשיא פרגוואי, אלא רק שהדגיש את הקשרים עם ישראל, ושהשניים הסכימו לפעול למען פיתרון בר קיימא לסכסוך הישראלי פלסטיני.


 


מוקדם יותר, הביע פרגוואי צער על החלטת ישראל לסגור את שגרירותה באסונסיון, בירת המדינה, ואמרה כי מדובר במהלך נמהר ולא פרופורציונלי לעצירת מעבר השגרירות, והביעה תקווה שישראל תשקול מחדש את המהלך. לעומת ארצות הברית, טורקיה הביעה את תמיכתה בהחלטת בניטז והיא הודיעה כי בכוונתה לפתוח שגרירות באסונסיון, כאות של תמיכה. עד כה השגריר הטורקי לפרגוואי פעל מבואנוס איירס, בירת ארגנטינה השכנה. 




מפעיל לחץ. מייק פנס, צילום: AFP
מפעיל לחץ. מייק פנס, צילום: AFP




נתניהו הבטיח שגרירויות רבות, רק שתיים עברו



כזכור, ביום רביעי בערב הודיע שר החוץ של המדינה הדום אמריקאית, לואיס קסטיליוני, כי פרגוואי החליטה להקפיא את העברת השגרירות לירושלים, החלטה שקיבל הממשל הקודם בשלהי כהונתו, ולהשיבה להרצליה. את המהלך הסביר קסטיליוני בכך ש"פרגוואי רוצה לתרום להמרצת המאמצים הדיפלומטיים האזוריים להשגת שלום בר קיימא במזרח התיכון".



לפני שלושה שבועות נבחר בפרגוואי נשיא חדש, מריו עבדו בניטז, שככל הנראה המדיניות שלו לגבי ישראל שונה מזו של קודמו, הורסיו קרטס. על פי דיווח ברויטרס, שר החלוץ הפלסטיני, ריאד אל מאלכי, דחק בבניטז להפוך את ההחלטה של קרטס. העברת השגרירות הפרגוואית מירושלים חזרה להרצליה מהווה כישלון למדיניות המוצהרת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שסימן את העברת השגרירויות הזרות לירושלים כיעד עיקרי של מדיניות החוץ הישראלית. בין השאר התבטא נתניהו בעבר, מעט לפני העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, כי לפחות "חצי תריסר מדינות מדברות איתנו על העברת השגרירות". במועד אחר אמר כי "אין לי ספק שברגע שתעבור השגרירות האמריקנית לירושלים ועוד לפני כן יהיה מעבר של שגרירויות רבות לירושלים. הגיע זמן". למעט השגגרירות האמריקאית, עד כה רק פרגוואי והונדורס העבירו את שגרירותיהן לירושלים - אך כאמור, גם פרגוואי חזרה מהחלטתה.