אבו מאזן מאיים לנתק את הקשרים עם ישראל, אם תהיה הסדרה מול חמאס, כך אמרו מקורות פלסטיניים לעיתון אל חיאת. יו"ר הרשות הפלסטינית אף עביר מסר לישראל לפיו "שיהיה לכם לבריאות עם חמאס" (מברוק עם חמאס"). על פי הדיווח, המקורות אמרו כי העמדה של אבו מאזן גרמה למצרים להציב את הפיוס הפנים פלסטיני בראש סדר העדיפויות ולדחות את אופציית ה"רגיעה תחילה".



כזכור, בתחילת השבוע סיפר יו"ר הרשות הפלסטינית כי נפגש עם ראש השב"כ, נדב ארגמן. מקור ישראלי אמר לכאן ב' כי ארגמן ניסה לשכנע את אבו מאזן שלא לחבל במאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס ובמאמצים לפיוס פנים פלסטיני. על פי הדיווח אמר ארגמן לאבו מאזן כי מדובר בהזדמנות היסטורית שחבל לבזבז. משירות הביטחון הכללי נמסר בתגובה לפרסום כי "איננו נוהגים להתייחס ללוחות הזמנים של ראש השירות".


בעקבות זאת, חמאס נאלץ לחפש אחר אלטרנטיבות אחרות, בהן הגעה לרגיעה עם ישראל כאשר משלחת אש"ף בראשות עזאם אל אחמד היא שתחתום על הרגיעה לפי ההסכם שהושג אחרי צוק איתן, שעליו מסתמך הארגון במו"מ הבלתי ישיר עם ישראל. 

המקורות אמרו עוד כי חמאס פנתה לרגיעה במקום לפיוס בגלל התנאים שהציבו יו"ר הרשות הפלסטינית ופתח, שלא היו מקובלים עליהם, בין היתר מסירת האחריות על הרצועה. 
חמאס עמד בפני ארבע אפשרויות שמבחינתו כולן גלולה מרה: מסירת הנשק, קריסה כוללת של המצב החברתי וכלכלי והחיים בכלל ברצועה, מהפכה עממית נגד הארגון ברצועה, מה שיביא לאלפי קורבנות, ומלחמה עם ישראל". הארגון דחה את כל ארבע האופציות וראשיו הבינו כי הליכה לרגיעה תחילה היא הרע במיעוטו מבחינתם.
המקור אמר כי חמאס דוחה את תנאי פתח ואבו מאזן ומתייחס אליהם כבלתי ישימים. את התנאים הללו של פתח דוחים גם יתר הפלגים ברצועה, בהם הג'יהאד האסלאמי.