מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון פגרה מיוחד, על פי דרישתם של למעלה מ-25 חברי כנסת מסיעות האופוזיציה ועל פי החלטת יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין. הדיון עוסק בהצעה לסדר היום בנושא "המתקפה של שרת המשפטים, איילת שקד, על בג"ץ והסכנה לדמוקרטיה". שרת המשפטים התייצבה בעצמה באולם המליאה כדי להשיב לדוברים.



תחילה עלתה לנאום יו"ר מרצ, תמר זנדברג: "גיליתי בשבוע שעבר שכוחי רב ממה שחשבתי. קראתי שבג"ץ הוא סניף של מרצ ומי שגילתה את הסוד הנורא ובישרה לאומה שבג"ץ הוא כבר לא כזה היא איילת שקד. בדבר אחד היא צודקת. זה או אנחנו או הם. או מרצ או הבית היהודי. או ישראל משיחית כובשת או ישראל שוויונית ודמוקרטית. בג"ץ מעולם לא היה סניף של מרצ".

זנדברג המשיכה: "בג"ץ עומד במוקד מתקפה משולחת רסן וחסרת תקדים שמנסה לקצץ בכנפיו. זה לא במקרה שהמתקפה של שרת המשפטים נגד בג"ץ הגיעה דווקא אפרופו חוק הלאום. אל תעזו להרים יד על בג"ץ ששומר על העיקרון הבסיסי שכל בני האדם נולדו שווים. אל תעזו לפגוע בעקרון בזכות שלנו לדרג את האוכלוסיה והאזרחים בישראל לסוג א'  ו-ב', זה מה שמנסה שרת המשפטים לעשות. אני גאה לומר לך שבג"ץ מעולם לא היה סניף של מרצ אבל היא מתייצבת לצדו בגלל שהיא שומרת על שלטון החוק. מרצ גאה להיות כפת הברזל של שלטון החוק ושל בג"ץ".

חברת הכנסת מ"המחנה הציוני", שלי יחימוביץ' אמרה כי "אני חושדת בשרת המשפטים שנאום השטנה וההסתה שלה נגד בית המשפט העליון לא נועד רק להפחיד את שופטי בית המשפט העליון ולאנוס אותם לקבל החלטות שיניחו את דעתה. אני חושדת בה שהיא טומנת במודע את הזרעים שנועדו להכשיר את הקרע להדחתם של שופטי בית המשפט העליון ולהדחתה של נשיאת בית המשפט העליון".

שלי יחימוביץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.
שלי יחימוביץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.


לאחר מכן עלה לדוכן יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד: "כל מה שטוב והגון וישר נמצא תחת מתקפה". אמר לפיד. "הגיע הזמן שנצא להתקפת נגד כי זו מלחמה על הנשמה. הישראלים הם משפחה ואנחנו לא ניתן לפגוע במשפחה שלנו. השרה שקד אומרת לנו שהיא מייצגת תפיסת עולם שמרנית. אני לא חושב שלזה התכוונו כל האנשים שמכנים עצמם עמוד השדרה הפילוסופי של השמרנות. שמרנים שומרים על משפחה, על משטרה, על בית המשפט, על שלטון החוק.

שמרנות זה לשמור קודם כל על הקהילה שבה אתה חי. אתם גאים בצה"ל ותוקפים את מפקדיו, גאים בבית המשפט העליון ותוקפים את בג"ץ, גאים בשלטון החוק ותוקפים את מפכ"ל המשטרה. יש תקלה בממשלה ובמערכת הפוליטית. את מי בדיוק זה משרת שנהיה מפולגים? מי שמח כשהוא רואה שאנו רבים בתוכנו? למי טובה משטרה חלשה? למושחתים. למי היא עוד יותר טובה? למושחתים בכירים. למי ממש טוב בית משפט חלש? לראש ממשלה שיודע שלפתחו של בית המשפט תגיע השאלה האם יוכל או לא לכהן עם כתב האישום. לכן דחוף להם להחליש את בית המשפט ולפרק מבפנים את החברה הישראלית. אזרחי ישראל, תבחרו באיזה מדינה אתם רוצים לחיות".

לאחר מכן שקד עלתה לנאום ולענות לכל מבקריה: "ברגע הראשון (שקיבלה את הזימון לישיבת הפגרה), אני מודה, הגבתי מהבטן", פתחה שקד. "אמרתי לעצמי שזו עוד חוליה בשרשרת האינסופית של ניסיונות מצד השמאל להשתיק אותי. אנחנו הרי רגילים לשיטה: "מתקפה", "הסתה", "סכנה לדמוקרטיה" – החומרים הרגילים בהצגה המייגעת שכבר שנים השמאל מעלה בפני אולמות ריקים. פעם אחר פעם מנסה השמאל לשכנע את הציבור שבעצם לנו, נבחרי הציבור שהרוב בחר בהם, אין שום לגיטימציה לדבר. להיבחר אומנם אין לנו ברירה. מה לעשות שהעם בוחר בנו שוב ושוב, אבל מכאן ועד לקבל זכות להביע עמדות ברורות - הדרך ארוכה. זה שנבחרנו ברוב גדול לא אומר, לפחות מבחינת השמאל, שמותר לנו לדבר".
 
"אבל אז", המשיכה, "ואולי אני מושפעת מאווירת הימים הנוראים והעובדה שאנחנו בעיצומם של עשרת ימי תשובה שבין ראש השנה ליום הכיפורים, עבר בראשי גם הרהור אחר: אולי בעצם השמאל צודק? אולי למרות העובדה שאני תמיד מקפידה להציג את העמדות שלי באופן עקרוני ומכבד, אולי עדיין יש לי מה ללמוד לגבי דרך הניסוח שלי. מעמדו של בית המשפט העליון יקר לכולנו ועצמאותו השיפוטית היא יסוד מוסד, ואם יש דרך שבה אוכל לשפר, אפילו במשהו, את אופן ההתנסחות שלי כשיש לי ביקורת על פסיקתו - עלי ללכת בה.
 
לכן קיבלתי החלטה לתקן את דרכיי. החלטתי לשפר את צורת ההתנסחות שלי בכל מה שקשור לביקורת על פסיקות בית המשפט העליון. ומיד שאלתי את עצמי: מי יוכלו להיות המורים הטובים ביותר עבורי? מי הם אלה שמהם אוכל ללמוד נימוסים והליכות שכנראה כל כך חסרים לי. חיפשתי לי סוג של "חנה בבלי". 

יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
 
שקד המשיכה: "הגעתי למסקנה ברורה: חבריי מהשמאל, אחרי שנים שאתם מאשימים אותי בחוסר נימוס, אתם מן הסתם המנטורים האולטימטיביים של תחום הנימוסים וההליכות. כנראה שמערכת הכללים המדויקת שמשרטטת את גבולות השיח הלגיטימי מוחזקת אצלכם. רק אתם יודעים מה מותר לומר ומה אסור, ובאיזה דרך צריך להתבטא וכלפי מי. אישה חסרת נימוסים שכמותי חייבת להידבק בדרכיכם ורק ללמוד מכם, וללמוד וללמוד. 
 
"התביישתי לפנות אליכם באופן ישיר, אז אמרתי לעצמי שאחפש כמה דוגמאות קלות למקרים שבהם אתם פחות התחברתם לפסיקה שיצאה מבית המשפט וכך אוכל ללמוד מכם כיצד מביעים ביקורת בצורה לגיטימית. אתם הרי בוודאי תדעו להתנסח כראוי, בצורה אנינה ומעודנת. אחרי שנים של סתימת פיות מצדכם לכל מי שחושב אחרת מכם – בטוח פיתחתם איזו תורה משלכם לניסוח לגיטימי של ביקורת על החלטות שיפוטיות".

שקד הוסיפה כי "כנסת ישראל מעולם לא חוקקה חוק גזעני ואני חושבת שהיום הזה לא יבוא. ביום שזה יבוא זה יהיה חורבן המדינה שלנו וזה לא יקרה במדינת היהודים. אני מאמינה במערכת המשפט. בגלל שאני מייצגת מפלגת ימין אז לשיטתכם אסור לי להעביר ביקורת. הנאום שלי לא היה ביקורת אלא תפיסת עולם", סיכמה.