מתיחות עם רוסיה בעקבות הפלת מטוס הביון הרוסי ביום שני בלילה, לאחר שישראל תקפה מטרות איראניות בלטקיה שבסוריה. שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס הבוקר (חמישי) בגל"צ לתקרית לפני יומיים בשמי סוריה. "אנחנו בדרך כלל לא נוהגים לדווח על הפעילות של חיל האוויר ועושים הכל כדי להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל", אמר ליברמן בגל"צ, "נעשה הכל למנוע התבססות איראנית והעברת נשק מסוריה לחיזבאללה". 

"אני יכול להגיד שאני מקבל את ההגדרה של פוטין שמדובר בטעות טרגית, אבל היא של צבא אסד. יש שם אנשים בלתי אחראיים ובלתי מקצועיים שפעלו בזמן שמטוסי חיל האוויר היו כבר בשטח ישראל כדי לצאת ידי חובה".
בנוגע לתגובה הרוסית החריפה מיד לאחר האירוע אמר ליברמן: "לא שופטים אדם בצערו. אנחנו הבאנו גם את צערנו על הרג אנשי צוות המטוס. אפשר להבין את מצב הרוח שלהם באותו רגע. מפקד חיל האוויר בדרך לרוסיה. פעלנו כמו שאנחנו פועלים כל הזמן. מדובר בעודף ביטחון עצמי של צבא סוריה. אנחנו פועלים מזה כמה שנים עם מדיניות מאוד ברורה של אי התערבות בעניינים הפנימיים בסוריה, אך לא נוכל לקבל את העובדה שסוריה היא בסיס קדמי של איראן".

כשנשאל האם יש חשש שחופש הפעולה ייפגע בעקבות חסימת הרוסים של המרחב האווירי באזור חופי סוריה, ציין שר הביטחון כי "מדי פעם המדינות נוהגות להתנהל כך. אנחנו ממשיכים לנהל דיאלוג מאוד פתוח עם הרוסים. זה לא מובן מאליו וברור שמדובר בתקרית טרגית ומצערת אבל זה טעות של צבא אסד. נעשה מה שדרוש על מנת להגן על ביטחונם של אזרחי ישראל ובנקודה הזו אין לנו שום אופציה אחרת. אנחנו נעשה כל מה שדרוש לעשות".

תוצאות התקיפה בלטקיה. צילום: ImageSat International: (ISI)

כזכור, כל 15 אנשי הצוות במטוס האליושין 20 הרוסי, שהופל מאש נ”מ סורית לאחר תקיפה של חיל האוויר בלטקיה, נהרגו. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והביע צער על מות החיילים. פוטין מצדו נמנע מלהאשים את ישראל בתקרית ואמר שמדובר ב“שרשרת נסיבות טרגיות”.



מעט לפני תחילת צום יום כיפור שוחחו נתניהו ופוטין. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הביע צער בשם מדינת ישראל על מותם של החיילים הרוסים ואמר שהאחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה. בנוסף ציין נתניהו את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבידות רבות משני הצדדים בשלוש השנים האחרונות. כמו כן, הדגיש ראש הממשלה בשיחה כי ישראל נכונה להעביר לרוסיה את כל הפרטים הנחוצים לתחקור האירוע, והציע לשלוח את מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, למוסקבה כדי להעביר את מלוא הפרטים הנחוצים.



במקביל הודיע הקרמלין כי מומחים מטעם משרד ההגנה במוסקבה יבחנו את המידע שיועבר, והדגישו כי יש בידיהם מידע לגבי כל כלי הטיס שהיו באזור בכל שנייה שבה התכוון מטוס התובלה הרוסי לנחות, עד להתרסקותו לחופי סוריה.



בהודעת הקמלין לאחר שיחת הטלפון נכתב כי הנשיא פוטין אמר לנתניהו כי פעולות כאלה של חיל האוויר הישראלי נעשות תוך כדי הפרת הריבונות של סוריה. במקרה הזה, אמר פוטין, הסכם בין ישראל לרוסיה שמטרתו למנוע אירועים מסוכנים לא נשמר, וכתוצאה מכך המטוס הרוסי היה חשוף לירי הסורים. “הנשיא הרוסי דחק בצד הישראלי לא לאפשר למצב כזה לקרות מעתה ואילך”. יצוין כי טרם שיחת הטלפון אמר פוטין במסיבת עיתונאים כי “ישראל לא הפילה את המטוס שלנו” וכי ”מדובר בשרשרת נסיבות טרגיות”.



השיחה בין נתניהו לפוטין נערכה לאחר מתקפות חסרות תקדים מצד בכירים ברוסיה נגד ישראל. בשיחה שהתקיימה בין שר הביטחון אביגדור ליברמן לשר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, הטיח שויגו בליברמן כי “מעשי ישראל לא אחראיים”. כמו כן, הוא טען בפניו כי ירושלים “אחראית למותם של 15 החיילים הרוסים שהיו במטוס”, כך דווח בכלי התקשורת ברוסיה.



בתוך כך, סגנית השגריר במוסקבה, קרן כהן־גת, זומנה לשיחה במשרד החוץ הרוסי בעקבות האירוע. מילים חריפות הופנו כלפי ישראל גם על ידי דובר משרד ההגנה הרוסי, שאמר כי 15 אנשי צבא רוסים נהרגו בהתרסקות המטוס בשל “פעולותיה חסרות האחריות של ישראל”, והוסיף כי מוסקבה שומרת על זכותה לנקוט צעדים הולמים לאחר “פעולתה העוינת” של ישראל, כך דווח בסוכנות הידיעות RIA.

נראה כי אחת הפעולות הראשונות שרוסיה כבר מבצעת בשטח היא תגבור מערך ההגנה האווירית שלה בסוריה. בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דווח כי בעקבות התקרית רוסיה תציב מערכות הגנה אוטומטיות בבסיסים הרוסיים בחמיימים ובטרטוס כדי להגביר את ביטחון הכוחות הרוסיים בסוריה. הסערה המדינית סביב התקיפה הישראלית בסוריה, שבמהלכה הופל המטוס הרוסי, שמה בצד את תוצאות התקיפה עצמה.

חברת ImageSat International - ISI פרסמה אמש דוח מודיעיני שביצעה, ובו תמונות ראשונות מהתקיפה. בצילומי הלוויין נראה מבנה, שעל פי אנשי החברה שימש כמחסן תחמושת. בתמונה נראה המבנה עומד במקומו רק לפני שנה וחצי ואילו כעת נראה שיש שם הריסות.