שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס הבוקר (ראשון) למתיחות מול רוסיה בעקבות תקרית הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה, ותקף את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בעקבות פגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בראיונות בגלי צה"ל ובכאן ב' הגדיר השר את הפגישה בין השניים "פתטית".



"פעלנו ואנו פועלים בשיקול דעת ובאחריות", הצהיר ליברמן בהתייחס לפעילות ישראל בגזרה הצפונית. לדבריו, "אנו פועלים אך ורק במקרים שאין לנו ברירה. לכן שום דבר לא השתנה ולא ישתנה. אנחנו לא מתכוונים לנהל ויכוח קולני בתקשורת עם רוסיה. זה לא עידן חופש עולה, אלא של אין ברירה".

"האחריות כולה על צבא אסד שהפיל את המטוס הרוסי", הוסיף ליברמן, שהסביר: "הם פעלו בחוסר אחריות וחוסר מקצועיות, אנחנו פעלנו לפי מנגנון התיאום, העובדות ברורות גם לרוסים. להערכתי ייקח זמן, אבל העובדות יעשו את שלהן ונוכל לחזור לדפוס ההתנהלות כפי שהיה, אנחנו ממשיכים לדבר ולפעול בכל הצינורות וזה כל מה שצריך לעשות".



בהתייחס לפגישת אולמרט ואבו מאזן, אמר יו"ר ישראל ביתנו כי "הצטרפתי לממשלת אולמרט ופרשתי לפני אנפוליס. היה ברור שזוהי טיסה לשום מקום, הוא נפגש עם ד"ר עבאס, ד"ר להכחשת שואה, ולכן זה נראה מאוד פתטי. עובדה שגם תחת אובמה הוא לא הסכים להתקדם, לא מול שרון, לא מול אולמרט ולא מול לבני - זה רק אומר שאין שום סיכוי למסגרת דו צדדית".



אולמרט ואבו מאזן. צילום: רשתות ערביות
אולמרט ואבו מאזן. צילום: רשתות ערביות



לטענתו, "צריך להבין שהסכסוך הוא לא עם הפלסטינים, אלא עם העולם הערבי, עם מדינות ערב והפלסטינים יחד. הפתרון הוא עסקת חבילה מול העולם הערבי כולו, אין מנהיג פלסטיני שיכול לחתום על סיום הסכסוך לבד. אנחנו כבר רגילים שחברי כנסת נוסעים לרמאללה ונפגשים איתו. לא הייתי מגזים בחשיבות של זה, אבל חייבים לייצר את המציאות באופן חד צדדי, לא לחכות לפלסטינים, לא ברמאללה לא בעזה ולא לעולם הערבי, חייבים לשלב מהלכים כוחניים, דיפלומטיים ומדיניים, אבל לחכות להסדרה עם אבו מאזן או עם חמאס זה חבל על הזמן".

"אף אחד לא הבטיח לנו גן של שושנים", המשיך ליברמן, "צריך לנהל את הדיונים האלה בקבינט ולא להדליף אותם לתקשורת, זה פוגע ביכולת לנהל דיונים באופן יעיל. עברנו ב-25 השנים מאז המהלך הכושל שנקרא הסכמי אוסלו הרבה אירועים אלימים - בהם האינתיפאדה הראשונה והשנייה. לא ראינו חיבוקים, שלום ושגשוג, אבו מאזן יטרפד כל מהלך מול הפלסטינים ברמאללה, ברצועה, כל הזמן ידבר שלום ויתקע לנו סכין בגב". 
הוא הוסיף כי "חמאס משתמש בילדים כתחמושת חיה ובאנשים כמגן אנושי - זאת המציאות, אלה חיות האדם. לקוות להגיע איתם להסדרה.. זה לא קיים. אנחנו עברנו את פסח, ראש השנה ויום כיפור עם כל אי הנעימות של בלוני תבערה וההפגנות על הגדר, עם שיאי תיירות וכלכלה משגשגת. גם בעוטף עזה מעבדים שדות, יש לנו פתרונות".
בתגובה לטענות האיראנים, לפיהן ישראל מעורבת בפיגוע שהתרחש במצעד הצבאי במדינה: "אין שום מעורבות בפיגוע, גם מאשימים אותנו בפיחות המטבע, אנחנו תמיד אשמים, איראן המציאות שם מבעבעת, יש שם הרבה מתח, אנחנו רואים איראן בסכסוך אלים בתימן מול הסעודים ומעורבות עיראקית, אנחנו לא מופתעים משום דבר. קודם כל, העובדות ברורות".