נשיא ארצות הברית הקודם, ברק אובמה, תכנן להביא למועצת הביטחון של האו"ם פתרון כפוי לסכסוך הישראלי-פלסטיני, כך חשף היום (שני) שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בראיון לאתר החדשות ספוטניק. על פי דברי שר החוץ, אובמה תכנן להביא את היוזמה לשולחן המועצה, לאחר שמחליפו דונלד טראמפ כבר נבחר, אך לבסוף הסתפק באי הטלת וטו על יוזמה לגינוי הבנייה בהתנחלויות.



"בסוף שנת 2016, כשממשל אובמה היוצא החל לקדם החלטות בנוגע להסכם בין ישראל לפלסטינים במועצת הביטחון, וליתר דיוק, יישום מתווה משא ומתן מלאכותי, תוך קביעת תוצאותיו מראש", סיפר לברוב והוסיף כי "רוסיה לא תמכה ביוזמה הזו, מכיוון שהיא תסבך עוד יותר את המציאות בקרקע". עוד ציין שר החוץ הרוסי כי מוסקבה לא רצתה שהממשל היוצא (ממשל אובמה) ייצור בעיות לממשל הנכנס.



מועצת הביטחון מצביעה על ההצעה נגד ההתנחלויות. צילום: AFP
מועצת הביטחון מצביעה על ההצעה נגד ההתנחלויות. צילום: AFP



שר החוץ לברוב סיפר עוד על שיחה שקיים עם מקבילו האמריקאי ג'ון קרי בדצמבר 2016, שם הביע את הנחיצות ביצירת תנאים למשא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים, והזהיר את קרי מהכנסת המתחים המפלגתיים בארה"ב לתהליך השלום הישראלי פלסטיני. בנוסף לכך הוא ציין גם את העמדה הרוסית בנוגע לפתרון הסכסוך, שלקחה בחשבון את עמדותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.



היוזמה, כאמור, לא יצאה אל הפועל, ובמקום זה, העבירה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 2334, שגינתה את הבנייה הישראלית בהתנחלויות, ואף קבעה כי המועצה תידון בנושא פעם בארבעה חודשים, החלטה שישראל התנגדה לה נחרצות, וארצות הברית חרגה ממנהגה להטיל וטו על החלטות מועצת הביטחון שמגנות את ישראל ונמנעה בהצבעה שעברה ברוב של 14 תומכות, וללא מתנגדות.