נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נאם הערב (שני) בעצרת האו"ם בניו יורק, והתייחס למספר נושאים בולטים הקשורים למדיניות הפנים והחוץ של ארה"ב, בהם המצב בסוריה, היחסים מול קוריאה הצפונית, ועתיד היחסים בין ישראל והפלסטינים. במסגרת דבריו, הכריז המנהיג האמריקאי כי "לא נאפשר למדינה שמאיימת למחוק את ישראל להחזיק בגרעין", והוסיף: "טהרן זורעת מוות והרס, ואינה מכבדת זכויות של עמים וריבונויות, נפעל לבודד אותה כל עוד התוקפנות שלה תימשך". נושא בולט שאליו לא התייחס, לעומת זאת, היה יחסיה של ארה"ב מול רוסיה.



בפתח דבריו אמר טראמפ לנוכחים: "לפני שנה עמדתי בפניכם בפעם הראשונה באולם המפואר הזה, דיברתי על האיומים העומדים בפני העולם והצגתי חזון לעתיד טוב יותר עבור האנושות. היום אני עומד בפניכם את ההתקדמות הנפלאה שעשינו. בפחות משנתיים, הממשל שלי השיג יותר מכל ממשל אחר בהיסטוריה של המדינה שלנו". בשלב זה נשמע צחוק מצד הקהל באולם. בתגובה לכך אמר הנשיא: "לא הייתי מוכן לתגובה כזאת", וזכה למחיאות כפיים.

הנשיא המשיך להתייחס להישגים של ממשלו עד כה, ואמר כי "הוספנו ארבע מיליון משרות, העברנו את הקיצוץ, התחלנו בניית חומה במקסיקו וביצרנו את הביטחון בגבול. הוספנו 700 מיליארד לצבא לשנה הקרובה ועוד לשנה הבאה. נהיה יותר חזקים מאי פעם. יש לנו מדינה, חזקה, עשירה ובטוחה יותר ממתי שנכנסתי לפני שנתיים. אנחנו עובדים עבור העם האמריקאי, ומגנים עליו ועל העולם. אלה חדשות לאנשים שאוהבים שלום ברחבי העולם. אנחנו מאמינים לכבד את הזכויות והאינטרס של העמים סביבנו. הם יכולים לעבוד יותר עבור שגשוג ושלום. כל אחד מייצר תרבות, ועם שקשור ביחד בזיכרונות ובמסורות שהופכים את ביתנו למקום טוב יותר. תמיד נבחר בעצמאות ושיתוף פעולה מאשר שליטה גלובלית. ארצות הברית לא תגיד לכם איך לחיות ולהתפלל, אלא רק שתכבדו את הריבונות שלנו. מסינגפור לטוקיו, לוורשה ועוד, זה היה הכבוד שלי לייצג את ארצות הברית".

על יחסי החוץ של ארה"ב, אמר: "יצרתי ידידויות ושותפות לדרך. יצרנו קשר עם קוריאה הצפונית והחלפנו את הקונפליקט בתקווה לשלום. פגשתי את קים ג'וג און, הייתה לנו פגישה נהדרת, והסכמנו שהיא הייתה טובה לשני הצדדים. ראינו הרבה תהליכים, הטילים והרקטות לא עפים לכל כיוון, הניסויים הופסקו, הפיצוצים נפסקו. בני הערובה שוחררו, ושרידי חיילנו חזרו הביתה כדי לנוח בשלום בבתי הקברות. אני רוצה להודות לקים. יש עוד הרבה עבודה. הסנקציות יישארו עד הסרת הגרעין. אני רוצה להודות למדינות שעזרו לנו להגיד לרגע הגדול הזה. הוא גדול ממה שאנשים מדמיינים".

על עמדתו ביחס למזרח התיכון, הוסיף: "אנחנו עובדים עם ירדן, ומצרים, ומקימים ברית אזורית לביטחון והיציבות באזור. תודות לצבא ארה"ב, ביחד עם צבאות אחרים, אני שמח למסור שדאעש גורשו מהטריטוריות שלהם בעיראק וסוריה. נמשיך לעבוד עם ידידים ובעלי ברית כדי להילחם בכל ניסיון לחדור את הגבולות". 

בתו וחתנו של טראמפ באו"ם. צילום: AFP
בתו וחתנו של טראמפ באו"ם. צילום: AFP

מלניה טראמפ באו"ם. צילום: AFP
מלניה טראמפ באו"ם. צילום: AFP


בתוך כך, הוא תקף את איראן, בהתייחסו לנעשה בסוריה: "הטרגדיה בסוריה גדולה ועצובה, צריך פתרון פוליטי וגם צבאי. כל פתרון למשבר ההומניטרי בסוריה חייב לכלול אסטרטגיה לממשל הברוטלי שמממן אותו - הדיקטטורה המושחתת של איראן. הם זורעים מוות והרס, ואינם מכבדים זכויות של עמים וריבונויות. הם שודדים את המשאבים של המדינה שלהם ברחבי המזרח התיכון. האזרחים האיראניים כועסים על כך שמבזבזים כספים ושמועלים בכספי הציבור. ארה"ב השיקה קמפיין כדי למנוע מהמשטר את המימון שהוא צריך כדי לממן את סדר היום המדמם שלו. לפני חודש הטלנו מחדש את הסנקציות במסגרת ההסכם, והן יחודשו בנובמבר. אנחנו עובדים עם מדינות כדי לקצץ את הקניות מאיראן, אנחנו לא יכולים להרשות לספונסר הטרור הגדול ביותר בעולם להחזיק נשק כזה. הם מאיימים על מחיקת ישראל, ומאיימים על ארצות הברית. אסור להם להחזיק את הנשק הזה. הם יכולים להגיע לכל עיר בעולם. אנחנו מבקשים לבודד את איראן כל עוד התוקפנות שלהם תמשיך".

"בשעה הזאת לקחנו עוד צעד קדימה, והכרנו במדינה ריבונית", הוסיף טראמפ. "החלטתי להעביר את השגרירות לירושלים. ארה"ב מחויבת לעתיד של שלום, שכולל שלום בין ישראל והפלסטינים".

בהמשך נאומו הכריז המנהיג האמריקאי כי "מדינות אופא"ק מרמות את העולם, ואני לא אוהב את זה. אנחנו מגנים על המדינות האלה בחינם, והן מוכרות לנו נפט ביוקר. לא טוב. אנחנו רוצים שיפסיקו להעלות מחירים, אנחנו רוצים שהם יתחילו להוריד מחירים, כדי לתרום משמעותית להגנה הצבאית שלהם. מרגע זה והלאה, לא נסבול את זה יותר. המחירים הגבוהים האלה, ההסתמכות על ספק יחיד חושף מדינה לסחיטה".

בתוך כך, הוא הכריז על הטלת סנקציות חדשות על ונצואלה: "כרגע אנחנו רואים טרגדיות אנושיות בוונצואלה, כאשר יותר משני מיליון איש ברחו בגלל משטר מדורו והספונסרים שלו בקובה. זאת הייתה אחת המדינות העשירות בעולם. היום הסוציאליזם גרם לפשוט את הרגל ואזרחיה חיים בעוני. אנחנו קוראים למדינות לעזור לוונצואלה לחזור לדרך הדמוקרטיה. היום אנחנו מוסיפים עוד סנקציות על המשפט המדכא הזה".

"ארה"ב היא התורמת הכי גדולה, ללא השוואה, אבל מעטים מאוד נותנים לנו דברים", המשיך נשיא ארה"ב. "לכן, אנחנו בוחנים מחדש את סיוע החוץ של ארה"ב, בראשות מייק פומפאו, מזכיר המדינה. נבחן מה עובד, ומה לא עובד. אנחנו צריכים לשמור על האינטרסים שלנו. אנחנו הולכים לתת סיוע חוץ רק למדינות שמכבדות שלנו, ולידידות שלנו באמת. אנחנו מצפים מהמדינות שלנו שישלמו את חלקן ההוגן בשיתוף הפעולה. נהפוך את האו"ם לארגון אפקטיבי יותר. זה ארגון עם פוטנציאל אדיר. ארה"ב תשלם רק 25 אחוז מכוח השלום. זה יעודד עוד מדינות להצטרף".

ייפגש עם נתניהו וא-סיסי

הנשיא טראמפ צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מחר ואף עם נשיא מצרים, עבד א-פתח א-סיסי, בשולי עצרת האו"ם, כך לפי בכיר ישראלי שצוטט ברויטרס. על פי ההערכות, המשבר עם רוסיה, בעקבות הפלת המטוס, צפוי להיות אחד הנושאים המרכזיים אשר יעמדו במרכז הפגישה בין נתניהו לטראמפ. זו תהיה הפגישה החמישית בין שני המנהיגים, מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן בינואר 2017.

לפי גורמים בכירים בוושינגטון, שצוטטו בטורו של שלמה שמיר ב"מעריב אונליין", בבית הלבן, בחוג הפנימי של הנשיא טראמפ, רווחות תחושות של זעם ותסכול, כשהסיבה היא העיכוב המתמשך וגרירת הרגליים המשבשים את הגיבוש הסופי והניסוח של יוזמת תוכנית השלום. 

כעסו של הנשיא, לדבריהם, יבוא לידי ביטוי בשיח בוטה וצורם, בשיחה שיקיים עם ראש הממשלה. "בנימין נתניהו יקבל על הראש", אמר בשיחה דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק. הנשיא יזכיר לבין שיחו הישראלי, שהוא והממשל הטילו שורה על עונשים על הפלסטינים. אבל ישראל, מלבד הפגנת סיפוק מהמדיניות הקשוחה מול הפלסטינים, לא עושה מאומה לקידום תהליך השלום ולא מסייעת לארה"ב במאמץ לקדם פתרון מדיני.
 
בתוך כך, גורמים במצרים מסרו כי בין היתר ידון א-סיסי עם טראמפ בחמישה נושאים: סוגיית הטרור (מאבק נחוש של מצרים נגד הטרור בחצי האי סיני), היחסים הכלכליים, הסוגיה הפלסטינית (פתרון שתי מדינות עם ירושלים המזרחית בירה), המשבר הסורי, המשבר בלוב.