ישיבת ראשי הקואליציה נדחתה למחר. הסיבה לדחייה היא ההמתנה להחלטת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הפלג החסידי ביהדות התורה, לגבי חוק הגיוס. מחר ייפתח כנס החורף של הכנסת, ובמערכת הפוליטית גוברת הדריכות לקראת הכינוס הצפוי הערב.



לעמדת רבני יהדות התורה עשויה להיות השפעה מכרעת על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי אפשרות של הקדמת הבחירות. עמדה נחרצת של הרבנים, בראשם האדמו”רים מוויז’ניץ, סלונים, בעלז וגור, נגד כל פשרה בחוק הגיוס, והנחיה שלהם לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן לפרוש מהממשלה ומהקואליציה אם לא יוכנסו תיקונים משמעותיים להצעת החוק, עשויה להביא את נתניהו להודיע על הקדמת הבחירות, שאמורות להתקיים בחודש נובמבר 2019. 

אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90
אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90

 
ליצמן, המוביל את הקו הניצי בקרב החרדים, הצהיר לאחר שחוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה, שאם החוק יעבור בקריאה שלישית החרדים יפרשו מהממשלה. מנגד, ליברמן הצהיר שלא יהיו שינויים בחוק. עם זאת, גורמים באגודת ישראל אמרו כי אם יתברר שראש הממשלה נחוש להקדים את הבחירות, על רקע החקירות המתנהלות נגדו, הרי שלא תהיה סיבה לכינוס הרבנים לדיון בנושא חוק הגיוס.
 

כזכור, בספטמבר אשתקד ביטל בג”ץ את חוק הגיוס בשל פגיעה לא מידתית בעקרון השוויון. פסק הדין ניתן אז בהרכב של שמונה שופטים בראשות הנשיאה דאז מרים נאור, אל מול דעת מיעוט של השופט נעם סולברג. בפסק הדין נקבע כי ביטול החוק ייכנס לתוקף בתוך שנה, כדי לאפשר לכנסת להיערך לביטול ולחוקק חוק אחר במקומו.
 
תוקפו של חוק הגיוס הנוכחי, שאמור היה לפקוע בספטמבר, הוארך בעקבות פניית המדינה לבג”ץ. אם ראש הממשלה לא ייכנס לעובי הקורה ולא יביא את הצדדים, קרי החרדים ושר הביטחון אביגדור ליברמן, לפשרה, עשויה ההכרעה בנושא הנפיץ להתגלגל לפתחה של הממשלה הבאה.