ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שני) כי הוא החליט שלא להאריך את המנדט של כוח המשקיפים האירופי TIPH המוצב בחברון מזה 20 שנה. בהודעה נכתב כי "לא נאפשר המשך נוכחות של כוח בינלאומי הפועל נגדנו". מאז הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה לפני 25 שנים נהגה ישראל לחדש את המנדט של הכוח באזור כל שישה חודשים. המדינות שנמצאות בין המשקיפים הן איטליה, שוודיה, שוויץ וטורקיה.



השר לביטחון פנים  גלעד ארדן  הגיב לאחר פרסום הודעתו של נתניהו ואמר כי "אני מברך את ראש הממשלה על החלטתו להפסיק את פעילותו של כוח Tiph שמפריע לחיילי צה"ל ולמשטרה, מייצר חיכוכים עם המתיישבים, משתף פעולה עם ארגונים קיצוניים ומקדם דה-לגיטימציה לישראל. פניתי לאחרונה לראש הממשלה בבקשה לגרש את כוח המשקיפים העוין בהתבסס על דוח משטרתי שהוכן לבקשתי והוכיח שהוא פוגע בעבודת המשטרה בעיר. אין לי ספק שהדוח היה מרכיב משמעותי בשיקוליו של ראש הממשלה".



עוד אמר ארדן, כי "בדוח צוין כי חברי המשלחת מפריעים ומתעמתים עם חיילי המעברים במוקדים קבועים על הליך הבידוק והטיפול באוכלוסייה הפלסטינית. הפלסטינים מנצלים את הארגון ודעותיו הפוליטיות כדי להגיש תלונות שווא כנגד צבא ומשטרה על פגיעה בזכויות אדם, תקיפה ואלימות. כמו כן, בדוח מצוין כי לחברי המשלחת שכר גבוה ונראה כי הם מנסים להצדיק את פעילותם ונוכחותם באזור על ידי סיטואציות המשקפות חיכוך וטיפול באירועים".



היישוב היהודי בחברון פרסם אף הוא תגובה להודעתו של נתניהו: "מודה לראש הממשלה על החלטה ציונית, אחראית, מכבדת ומתבקשת. תודתנו גם לכל השותפים שסייעו לקבלת ההחלטה: הח"כים קיש וסמוטריץ', ראשי שדולת א"י בכנסת שהיו הראשונים לקדם את הנושא, סגנית שר החוץ חוטובלי שהתגייסה באופן מלא, השר ארדן, השרים בנט, שקד, אקוניס, גמליאל ורגב שגיבו את המהלך, וכמובן לישראל שלי ולמועצת ישע שהובילו יחד אתנו מהלך צודק ותקיף. יחד הוכחנו שאפשר להביא לסיומם של עוול ואיוולת רבי-שנים ולאפשר חיים קצת יותר סבירים בעיר האבות של כולנו". 



תגובת מועצת יש''ע: "תם זמנו של הכוח הזמני בחברון. אנו שמחים לראות שהמאמצים הרבים שהשקענו בנושא, יחד עם שדולת ארץ ישראל בכנסת, תנועת 'ישראל שלי' ואנשי היישוב היהודי בחברון, נשאו פרי. כוח TIPH פעל ללא לאות נגד התושבים הישראלים בחברון ואף פגע פיזית בהם וברכושם. פעילי ארגון הפריעו לחיילי צה"ל וכוחות הביטחון בפעילותם בחברון. זו בשורה חשובה למדינת ישראל שהארגון הזה, שפעל נגד מדינת ישראל שנים רבות - לא יהיה יותר חלק מהנוף באזור. אנו מודים לשרי הממשלה ולחברי הכנסת שהיו שותפים למהלך, ולראש הממשלה על אי-הארכת המנדט. מחכים בקוצר רוח לראות את הכוח יוצא מחברון בזמן הקרוב".