"אפשר לאכול את מה שנפל מהרצפה, לא עברו חמש שניות". יש מי שיחשיב את המנהג הזה למגונה, אך בקרב מעגלים חברתיים רבים הוא מקובל מאוד. במרוצת השנים נחשב המשפט הזה כתירוץ לאכול מהרצפה, כמעט כל דבר שנפל אליה - טוסטים, סלטים, שוקולד או כל מאכל טעים אחר שחבל לזרוק לפח. 

בין אם אתם שייכים למי שיעקם את האף לנוכח "חוק חמש השניות" החברתי והלא סטרילי הזה ובין אם אתם מתחברים אליו, תופתעו בוודאי לשמוע כי מדענים גילו שלא מדובר באגדה, ושלאכול מהרצפה זה לגמרי בסדר. בערך.

מסתבר שלזמן קצר אנחנו באמת מוגנים מפני חיידקים שמגיעים מהרצפה לאוכל שלנו. מומחה החיידקים פרופסור אנתוני הילטון מאוניברסיטת אסטון שבבריטניה מספק לנו את ההסבר המדעי ומציין כי "לא סביר שחיידקים מזיקים הספיקו להיערם על מזון אחרי כמה שניות של שהות על רצפה מקורה".

בדיקה טובה לכך, הוא מסביר, היא לראות אם יש על האוכל שנפל לכלוך גלוי לעין. אם כן - אל תאכלו וכדאי שתזרקו אותו לפח במהרה כדי שלא תתפתו. ואם לא - לזמן מסוים, כאמור, זו פעולה שלא תפגע בכם.
 

אז לאכול מהרצפה או לא?. צילום: אינגאימג



עם זאת, הפרופסור מזהיר כי "לאכול אוכל ששהה מספר רגעים על הרצפה זה מעשה שלעולם לא יהיה נטול סיכון לחלוטין". בנוסף הוא מסביר כי סוג הרצפה עליה נפל המזון היא משתנה משמעותי. "המחקר שלנו הראה כי סוג המשטח, סוג האוכל שנפל, ומשך הזמן ששהה על הרצפה, לכל אלו יש השפעה על מספר החיידקים שיכולים לעבור למזון ומשם לבטן".

לדבריו, מדובר בממצא חשוב למדי, במיוחד לאור העובדה (המטרידה) שציין כי כ-79% ממשתפי סקר בבריטניה הודו כי אכן אכלו מזון שנפל על הרצפה. אם כך, כעת מסתבר שזה מותר בגבול מסוים. אז שיהיה בתאבון.

via GIPHY