אנחנו נוטים לחשוב שיש תגובה אחת הגיונית וברורה לסקס מוצלח, ושכמו בסרטים, לאחר האקט המיני נרגיש אופוריה ונהיה בתחושת "היי" שאפילו בשובר שורות לא מכירים. אך המציאות אינה כזו חד-גונית. למזלנו, גם אם אתם לא חשים אושר עילאי אחרי קיום יחסי מין, אפילו אם חוויתם אורגזמה, זה לגמרי נורמטיבי ואתם ממש לא לבד. 

בדומה למנגנון ההישרדותי שלנו "לברוח או להילחם", מסתבר שיש תגובות מסוימות (ומוזרות) שאנשים חווים לאחר קיום יחסי מין, כך עולה ממחקר חדש של פרופסור רוברט שווייצר מאוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה. "כולם מניחים שמה שקורה בחדר המיטות הוא נורמלי, אבל יש טווח רחב של תגובות בזמן שלאחר האקט, הידוע גם כשלב הרזולוציה", הסביר שווייצר. "לדוגמה, יש אנשים שאוהבים להתכרבל, אחרים מעדיפים להיות לבד, ויש גם מי, כפי שמצאנו במחקרים קודמים, אשר חווים מה שמכונה דכדוך שלאחר סקס (פוסט-סקס בלוז)".

תופעה זו, המכונה גם "דיספוריה שלאחר סקס", מרתקת את החוקרים זה זמן רב והיא ההפך ממה שהיינו מצפים לחוש אחרי האקט. מי שירגיש את התופעה הזו יכול לחוות חרדה ודכדוך שעלול להתבטא גם בבכי. זה אולי יפתיע אתכם לדעת, אך אין קשר בין התגובה הזו לבין "איכות" האקט, או האם האדם הגיע לאורגזמה או לא. מדובר בתופעה שכיחה ואף נורמטיבית.
 

לא כולם מגיבים אותו הדבר לאחר סקס. צילום: אינגאימג


יש הבדל בין נשים לגברים?

המחקר בנושא עדיין מתקיים, זאת במטרה להעמיק ולבדוק את תופעת ה"פוסט סקס בלוז", לצד תגובות מידיות אחרות שאנשים חווים לאחר יחסי מין. אך אין ספק שפוסט סקס בלוז היא התופעה שמעניינת את החוקרים יותר מכל.

"יש ראיות אנקדוטיות לכך שדיספוריה שלאחר סקס היא לא דבר נדיר אצל נשים וגברים כאחד", הסביר שוויצר. "אם נוכל להבין טוב יותר מה קורה בחדר המיטות ואת השכיחות של דיספוריה שלאחר סקס, אנחנו יכולים להתחיל לבחון את הגורמים לכך וכן להציג פתרונות אפשריים". הוא הוסיף ש"באופן כללי המחקר שלנו הראה שדיספוריה שלאחר סקס שכיחה בקרב האוכלוסייה הכללית ויכולה להתרחש על אף חוויה מינית תקינה פסיכולוגית ופיזית".