עולם בעלי החיים הוא מדהים, אך גם ממש ממש מוזר ומורכב. לצד פרות שממליכות להם בונה למנהיג, דרך תנין משוטט בחנות רהיטים ועד נחש שמתמכר לקריסטל מת', החיות לא מפסיקות להפתיע אותנו כל פעם מחדש. אבל בדיוק כשכבר חשבנו שראינו הכל, מגיע היצור הזה משום מקום, שממבט עליו אפשר רק לומר "לכי הביתה אמא טבע, את שיכורה".



היצור החמוד הזה שאתם רואים בתמונה איננו סוטה, הוא פשוט נולד עירום לחלוטין. זהו חולד עירום (naked mole rat), נעים להכיר, הוא מכרסם מיוחד ממשפחת היונקים, ומקורו במזרח אפריקה, בעיקר במדינות סומליה, אתיופיה וקניה. מדובר בבעל חיים בעל יכול הסתגלות גבוהה שמעבר לכך שהיא גורמת לו להיראות כמו איבר גוף שהיה במים יותר מידי זמן, היא מאפשרת לו לשרוד בתנאי מחייה קשים
עד כה המדענים גילו עליו הרבה דברים משונים, למשל שהוא היונק היחיד שטמפרטורת הגוף שלו משתנה בהתאם לטמפרטורת הסביבה, הוא בעל דם קר, הוא אינו חש כאב והוא אפילו עמיד פני סרטן. ממש אוסף תכונות שכל אחד צריך במקרה של אפוקליפסה. מעבר לכך, למרות שהוא מכרסם הוא יכול לחיות פי 10 יותר מעכברים, וייתכן מאוד שהוא בעצם מאסטר ספלינטר.

חולד עירום. צילום מסך דרך טוויטר
חולד עירום. צילום מסך דרך טוויטר



אם כל זה לא מספיק מוזר, כעת על פי מחקר חדש שנערך במרכז מקס דלבורק לרפואה מולקולרית בברלין עולה כי היצור העירום הזה יכול לשרוד כמעט ללא חמצן, על ידי שימוש בשיטה אחרת כדי לייצר אנרגיה בגופו. "חולד עירום הא בעל חיים מאוד חברותי, ולרוב חיי במושבות תת קרקעיות של עד 200 פרטים במזרח אפריקה" סיפר גארי לואיס, העומד בראש המחקר, ל-CNN. החוקרים מצאו שהסיבה לכך היא העובדה שהיצורים העירומים נאלצים לחיות תחת האדמה בצפיפות רבה וכמעט ללא חמצן, לכן הם מורגלים לסביבות מחייה נטולות חמצן או כמעט ללא חמצן. 

מניתוח הנתונים, המדענים הבינו שבעלי החיים המשונים הללו עוברים במהירות משימוש במערכת מטבולית מבוססת גלוקוז, שמחייבת חמצן לשחרור אנרגיה,למערכת מבוססת פרוקטוז, אשר אין בה צורך בחמצן לשחרור אנרגיה. באמצעות שיטה זו בעצם, החולד העירום שומר על אסופת אנרגיה אלטרנטיבית לאיברים החיוניים כדי שימשיכו לתפקד. החוקרים טוענים שמדובר במערכת מטבולית חסרת תקדים בעולם היונקים.

חולד עירום. צילום מסך דרך טוויטר
חולד עירום. צילום מסך דרך טוויטר


כעת, המדענים נרגשים וכבר מנסים לחשוב מה יהיו ההשלכות של המחקר על בני אדם, כשהם מצביעים על דמיון קל בין היצורים הללו לבין בני אדם. "לבעלי חיים כבר יש יכולת לייצר אנרגיה מפרוקטוז. הכבד שלנו עושה את זה כל הזמן", הסביר לואיס. "השאלה היא האם אנו יכולים לדחוף את הגוף האנושי אל מעבר למערכת מטבולית מבוססת פרוקטוז כאשר אספקת החמצן שלנו נמוכה". 

חולד עירום, צילום מסך טוויטר
חולד עירום, צילום מסך טוויטר



כאשר מדענים יצליחו לפצח סופית כיצד היצור העירום משתמש בפרוקטוז כדי להישאר בחיים, התקווה היא שזה יוכל לסייע לטיפול במחסור בחמצן בעקבות שבץ או התקף לב. "אולי אפילו החדרת פרוקטוז למוח במהלך זמן זה של מחסור בחמצן יכלו לעזור". אמר לואיס. 
התקווה כעת שמחקרים עתידיים ישפכו אור על הנושא, ושאפשר יהיה ליישם זאת על בני אדם. כיוון מחקר נוסף הוא צוללנים למעמקים, ששורדים זמן רב ללא חמצן. המדענים רוצים לבדוק האם הם לימדו "במקרה" את גופם לערוך מעבר למערכת מטבולית מבוססת פרוקטוז.

via GIPHY