זו אחת החידות הגדולות של עולם הטבע, אולם כעת מעריכים חוקרים אמריקאים כי הצליחו לגלות מדוע הפלמינגו עומד על רגל אחת. לדבריהם, הסיבה היא שהדבר מסייע לעופות הוורודים לחסוך באנרגיה ולאמץ פחות את שריריהם. פרופ' יאנג־חוי צ'אנג מהמכון לטכנולוגיה של ג'ורג'יה ולנה טינג מאוניברסיטת אמורי באטלנטה ביקשו לבדוק כיצד ומדוע מסוגלים עופות הפלמינגו לעמוד במשך שעות על רגל אחת בלבד, וזאת לאחר שמחקרים קודמים טענו כי מדובר בצמצום של עייפות שרירים או ניסיון להסדיר את חום הגוף.



החוקרים בדקו תחילה שתי גוויות של פלמינגו מגן חיות ומצאו כי העופות המתים המשיכו לשמור על יציבות - גם כאשר הם אחזו ברגליהם מתחת לברך, וגם כאשר הזיזו את הפלמינגו בזוויות שונות. "זה היה רגע של 'אה!' שבו ידענו שמצאנו משהו מיוחד", שחזר צ'אנג. "אם פלמינגו מת יכול לעשות את זה, אז כנראה גם ציפורים חיות יכולות".



המדענים החלו לבדוק שמונה עופות פלמינגו צעירים מגן החיות באטלנטה כדי להשוות את הממצאים. הם הניחו את העופות על לוח שמדד את עוצמת הכוחות שהעופות מייצרים כשהם עומדים על הקרקע, ומצאו כי העופות מתנדנדים פחות כאשר הם הופכים לפחות פעילים. להערכתם של החוקרים, כאשר הפלמינגו ניצב על רגל אחת הוא דומה למטוטלת אנכית, שמסוגלת לשמור על יציבות תוך כדי פעילות שרירים מינימלית או אפסית.