אף אחד לא אוהב רמאים ושקרנים, ורוב בני האדם ינתקו קשר או ימנעו מלעשות עסקים עם אנשים שעבדו עליהם. אבל לא רק בני אדם, כעת מחקר חדש חושף שגם עורבים עושים בדיוק אותו הדבר. העורבים, הידועים כחכמים ביותר בקרב הציפורים ובעלי זיכרון מעולה, נוטים לזכור ולא לשתף פעולה עם מי שהעז לעבוד עליהם, כך מצאו חוקרים מאוניברסיטת וינה, במחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי Animal Behavior.



המחקר, בו השתתפו חוקרים מאוסטרליה ושבדיה, נערך על שבעה עורבים שאולפו, כשהמטרה של החוקרים הייתה לגלות האם עורבים יכולים לזהות ולפרש התנהגויות שליליות, ואם כן כיצד הם מגיבים. במהלך המחקר המרתק, העורבים אומנו לסחור בחטיפים עם שותפים אנושיים, ולהחליף איתם פרוסת לחם בתמורה לחתיכת גבינה. ברגע שהעורבים התרגלו לעסקה הוגנת זו, חלק משותפיהם האנושיים החלו לשמור לעצמם גם את הלחם וגם את הגבינה ואף אכלו אותם.  

יומיים לאחר מכן, המדענים חזרו על הניסוי וגילו שהעורבים לא הסכימו לערוך את עסקת החליפין עם מי שרימה אותם יומיים קודם לכן, אך כן הסכימו לעסקה עם אלו שערכו איתם סחר הוגן, או סוחרים חדשים שלא הכירו. 
 
עורבים זוכרים מי פגע בהם. אינגאימג
עורבים זוכרים מי פגע בהם. אינגאימג

 

כחודשיים לאחר מכן, החוקרים חזרו על המחקר, וגילו שהעורבים עדיין נמנעו מלערוך סחר חליפין עם השותפים האנושים אשר רימו אותם. כתוצאה מכך, הסיקו החוקרים, שעורבים לא רק יודעים להבחין בין אנשים "הוגנים" ו"לא הוגנים", הם מסוגלים לזכור אותם גם לפחות עד חודש לאחר מכן. התוצאות הללו מחזקות ממצאי עבר, לפיהם לעורבים יש חיי חברה מורכבים, הכוללים חברויות ויריבויות, וכן את היכולת לזהות ולהעניש  אנשים או בעלי חיים לא ישרים, גם לאחר שפגשו בהם פעם אחת בלבד. התוצאות יכולות לעזור לחוקרים במחקריהם הבאים, להסביר כיצד מתפתח שיתוף פעולה בקרב קבוצה זו של ציפורים.