מרבית האנשים לא יכולים לתאר את החיים בלי הטלפון החכם שלהם, שכן כיום, אפשר לעשות באמצעותו כמעט הכל - לראות סדרות, סרטים, לבדוק את החשבון בנק, לקבוע תור לרופא ואפילו לדבר ולשלוח הודעות. אבל, אדם שמבלה את מרבית שעות היום מול מסך הטלפון החכם, מבודד את עצמו מהעולם האמיתי. צעיר סיני גילה בדרך הקשה, ששימוש מוגזם בסמארטפון, יכול לגרום לפגיעה קשה מאוד בראיה, ביציבה ובידיים של המשתמש. 


צעיר בן 29, המתגורר בגואנגג'ואו הפך משותק, לאחר ששיחק בסמארטפון שלו במשך כ-48 שעות רצופות. הוא חווה שיתוק פתאומי בכל ארבעת הגפיים שלו, ועל פי הדיווחים בכלי התקשורת במדינה, גם בתקופה שקדמה לשיתוק, הוא בילה את רוב זמנו מול המכשיר. במשך פרק הזמן המדובר, הוא ניסה להתקדם במשחק, אך כשניסה להתחיל את יום המשחק הרצוף השלישי, החל לחוש כאב פתאומי, ונוקשות בצווארו. 

הצעיר בבית החולים. צילום מסך
הצעיר בבית החולים. צילום מסך


משפחתו של הצעיר המכור מיהרה לקחת אותו לחדר המיון, בבית חולים סאן יאט-סן ממוריאל, שם, לאחר בדיקת MRI ובדיקות מוספות, האורתופד המומחה אבחן אצלו המטומה צווארית, כלומר השיתוק שלו נגרם בידי קרישי דם בכלי הדם שסביב חוליות הצוואר, שלחצו על חוט השדרה שלו והובילו לשיתוק. לדעת הרופא המטפל, המצב לא קרה בין רגע והתפתח במשך זמן מה, אבל המרתון בן ה-48 שעות הוביל להתקדמות מואצת שלו.

בעקבות מצבו, הצעיר נאלץ לעבור ניתוח דחוף כדי להסיר את כרישי הדם ולשחרר את הלחץ על עמוד השדרה. למזלו, הניתוח העדין עבר בהצלחה והתחושה בארבעת גפיו חזרה. עם זאת, הוא יאלץ לעבור טיפול פיזיותרפי כדי להחלים לחלוטין.

האורתופד שטפיל בצעיר, ד"ר שן הויונג, הזהיר אותו שאם ימשיך להעמיס על צווארו באותה הדרך, סבירות גבוהה שיסבול משיתוק  קבוע. ד"ר הויונג, הסביר לאתר החדשות הסיני SINA שהבעיה בשימוש בטלפון החכם, היא שהמשתמשים בו מרכינים את ראשם בקביעות. תנוחה זו מנוגדת למצב הטבעי של עמוד השדרה והצוואר ועלול לגרום לניוון צווארי, לחץ על העצבים, כאבים בצוואר וחוסר תחושה. במקרים קיצוניים, כפי שקרה לצעיר הזה, זה עלול להוביל לסיבוכים חמורים יותר, בהם דימום מוחי, חבלות צוואריות ופגיעות בעיניים. כדי למזער נזקים, מומחים ממליצים לעשות הפסקה כל 15-30 דקות, להחזיק את הטלפון בצורה כזו שלא תגרום למשתמש להרכין את ראשו, ולהקפיד להשתמש במכשיר בחדר מואר.