בימינו, אנשים פוחדים להתעטש ליד אחרים כי זה נחשב לא מנומס, ולכן ומנסים לכבוש את העיטוש או להתעטש על ידי חסימת הפה והאף. זה אולי נראה כמו אקט אלטרואיסטי מאין כמוהו, אך בזמן שאתם מנסים להימנע משיימינג חברתי ולא להדביק אחרים, אתם מסכנים את הבריאות שלכם. למעשה, אדם אחד אף קרע לעצמו את הוושט כשעצר עצמו מלהתעטש, ואושפז כתוצאה מכך בבית החולים במצב די רע. אומנם מדובר במקרה נדיר, אך לחלוטין אפשרי.


 
חוקרים המתמחים בבריאות אף אוזן וגרון בבית החולים האוניברסיטאי, כתבו לאחרונה שניסיון לעצור או לכבוש עיטוש חזק ואימתני זה לא רעיון טוב, שכן זה יכול לגרום ל"סיבוכים רבים". במחקר מטעמם בכתב העת The BMJ, החוקרים כתבו על מקרה בו גבר בן 34, בריא ובכושר טוב בדרך כלל, הגיע לבית החולים בגלל שעצר התעטשות. הגבר בילה שבוע באשפוז, לאחר שכיבוש העיטוש גרם לניקוב הוושט שלו. החוקרים כתבו ש"המצב החריג" הפתיע את הרופאים, שכן מצב כזה נגרם לרוב מטראומה לאזור בשל הקאה או שיעול כבד, אך לא כתוצאה מעיטוש.
 
אושפז בבית החולים כי עצר התעטשות. צילום: אינגאימג
אושפז בבית החולים כי עצר התעטשות. צילום: אינגאימג


כששאלו אותו איך הגיע למצב מחריד זה, המטופל סיפר להם שהרגיש שמשהו מתפקע או מתנפץ בגרון ומתנפח, כשעצר התעטשות על ידי כך שצבט את אפו וסגר את פיו במקביל. כתוצאה מכך הוא גם בקושי יכול היה לדבר או לבלוע. כשרופאים בדקו אותו, הם שמעו גם כן קולות פצפוץ, שהגיעו מגרונו והמשיכו עד בית החזה שלו. החשד שלהם היה לכך שבועות אוויר עשו דרכן לרקמות העמוקות של שרירי החזה, מה שאושש לאחר מכן בסריקת MRI.
 
הגבר אושפז בבית החולים וקיבל אנטיביוטיקה באינפוזיה, ונשאר שם עד אשר הכאב והנפיחות פחתו. שבוע אחרי זה, הגבר שוחרר מבית החולים, לא לפני שרופאיו הזהירו אותו לא חזור שוב על השטות שעשה. "עצירת עיטוש על ידי חסימת הנחיריים והפה היא מסוכנת וכדאי להימנע ממנה", נכתב במאמר. "זה יכול להוביל מספר רב של סיבוכים, כמו הכלאות אוויר בין הריאות לבית החזה, נקב בעור התוף ומפרצת".

בקיצור, פעם הבאה שאתם רוצים להתעטש, התעטשו מכל הלב, אך בנימוס - אל תוך הידיים או אל השרוול.
 

via GIPHY