באביב 1968 סערה צרפת בגלל מהומות הסטודנטים. 50 שנה לאחר מכן, שוקולד נוטלה הוא שגורם למהומות במדינה: הודעה של רשת סופרמרקטים על כך שהיא מוזילה את מחיר ממרח השוקולד־אגוזים הידוע ב־70% עוררה הסתערות של לקוחות על הסניפים. בחלק מהמקרים כוחות משטרה נאלצו להתערב, אחרי שפרצו עימותים פיזיים.



רשת אינטרמרשה, שמפעילה יותר מ־1,800 חנויות סופרמרקט ברחבי צרפת, פרסמה כי היא תוריד את מחיר צנצנת נוטלה במשקל 950 גרם מ־4.5 אירו ל־1.41 אירו וכי כל לקוח יוכל לרכוש עד שלוש צנצנות. ההודעה הובילה לתגובה מפתיעה ביותר מצד הצרכנים שמיהרו לחנויות.



בסרטונים ובצילומים שהועלו לרשתות החברתיות, נראו לקוחות מסתערים על דוכני השוקולד בסופרמרקטים, כשהם דוחפים אלה את אלה ולעתים אף מגיעים לחילופי מהלומות. בסן סיפרייה שבדרום צרפת קפצו לקוחות על אחד העובדים, שסחב את הקופסאות בדרך למדפים.



באוסטריקור שבצפון המדינה הוזעקו שוטרים לאחד הסניפים אחרי קרב אגרופים, ומחזות דומים תועדו גם בעיר רובה, בווינגלה ובמרלה־לה־מין. "הם התנהגו כמו חיות", אמרה אחת הלקוחות בסניף בריב־דה־ז'יר. "הייתה אישה אחת שמשכו לה בשיער, אישה מבוגרת חטפה קופסה בראש ולאחרת היד דיממה. זה היה איום ונורא".



צילום: רויטרס



בחנות הקטנה בעיירה סן שאמון נחטפו כל 300 הצנצנות של נוטלה בתוך רבע שעה בלבד. "זה היה קרב. מכרנו כמות שאנחנו מוכרים בשלושה חודשים", אמר אחד העובדים, שהודה כי לא ראה דבר כזה בכל 16 שנות עבודתו במקום. עובדים בעיירה ל'הורם סיפרו כי "ניסינו לעבור בין הלקוחות אבל הם דחפו אותנו", וכי אחד הלקוחות קיבל פנס בעין.



מי שניסה לנצל את המצב בהומור הוא אופטיקאי מבולן־ביאנקור שהודיע על פרסומת משלו - "מי שרוכש שני זוגות משקפיים, יקבל צנצנת נוטלה". הוא הציב בחנות דוכן עם השוקולד ואף העלה לרשתות החברתיות לקוחות שנענו בשמחה למבצע הבלתי שגרתי. סטפני שבלייה, אנתרופולוגית מאוניברסיטת פיקרדי, שמתמחה בצריכה, ציינה כי "אלה מחזות שלא נראו בצרפת, למעט במקרים יוצאים מן הכלל. בדרך כלל אפשר לראות דברים כאלה במדינות מתפתחות, שבהן יש מחסור שגרתי במוצרי צריכה. האם היו יכולות להיות תגובות כאלה לצנצנות של מלפפונים חמוצים? כנראה שלא", אמרה בשיחה עם "לה פריזיאן".