בשנות ה-60' ניסו האמריקאים לרגל אחרי מזרח גרמניה בעזרת חתול שעליו הוצמד שבב האזנה, אל החתול נדרס והמבצע נכשל. אבל על פי המשטר האיראני את מקומם של החתולים תפסה חיה מפתיעה אחרת - הלטאה, והטענות האלה לא הגיעו מאתרי קונספירציה עלומים, אלא מיועצו הצבאי של המנהיג העליון עלי חמינאי.
היועץ, חסן פירוזאבאדי, קיים מסיבת עיתונאים לאחר שהמשטר האסלאמי עצר פעילי איכות סביבה - שאחד מהם, קנדי ממוצא איראני אף התאבד בכלא, וטען כי הם חשודים בריגול, וכי זאת לא הפעם הראשונה בה נכנסים למדינה מרגלים במסווה של פעילי איכות סביבה וזכויות אדם. על פי פירוזאבאדי, לפני מספר שנים "נכנסו לאיראן תיירים שטענו שהם פעילים למען הפלסטינים".

מפחדים משממיות? הכור בנתנז, איראן, צילום: רויטרס
מפחדים משממיות? הכור בנתנז, איראן, צילום: רויטרס

בעבר: נשר מרגל בלבנון, דולפין נגד החמאס
 

פירוזאבאדי הוסיף "היו על אותם הפעילים לטאות, זיקיות ועוד סוגי זוחלים מדבריים". היועץ הוסיף כי על פי הבדיקות שקיימה איראן, "החיות האלה קלטו גלי קרינה בעורם, והם היו למעשה 'מרגלי אטום', שמטרתם למצוא מכרות אורניום במדינה". לבסוף הרגיע היועץ את קהל העיתונאים, והבטיח להם כי "המרגלים" לא הצליחו ב"מזימתם". 
זוהי לא הפעם הראשונה בה חיות מואשמות בפעולות ריגול במזרח התיכון, בשנת 2016 נשר "נעצר" בלבנון, כשעליו התקן GPS, אך שוחרר לאחר שסוכניות הלבנוניות  הבינו כי מדובר במתקן מחקרי. כמה חודשים לפני כן, טענו בארגון החמאס כי הם לכדו דולפין שיש עליו ציוד ריגול.