אנשים מפוזרים ששוכחים דברים נוטים להרגיש רע לגבי זה, אבל בפועל זה סימן למשהו מאוד חיובי. לפי מחקר חדש זה מעיד על סוג של אינטליגנציה, באמצעותה אנשים מתעדפים מידע חשוב, וזונחים מידע פחות רלוונטי. במחקר, שנערך באוניברסיטת טורונטו, נמצא בהתאמה שאנשים שמנסים לזכור הכל לרוב מתקשים לקבל החלטות חשובות.



"זה חשוב שהמוח שלנו יישכח פרטים לא חשובים, ויתמקד במקום זאת בדברים שיעזרו לנו להגיע להחלטות בעולם האמיתי", הסביר אחד החוקרים, בלייק ריצ'רדס, לחדשות CNN. "אנו נוטים להעריץ את מי שמצליח לענות על כל התשובות בטריוויה, אבל העובדה היא שהאבולוציה עיצבה את הזיכרון שלנו לא לזכות בטריוויה אלא להגיע להחלטות נבונות". בתופעה הזו, המכונה גם "נתונים מתחרים", מתבצע תהליך סינון על איזה מידע ישמר ואיזה לא, כדי שנישאר ממוקדים.


תנו לסמארטפון לזכור את הדברים הלא חשובים. צילום: אינגאימג
תנו לסמארטפון לזכור את הדברים הלא חשובים. צילום: אינגאימג


יכולת כזו היא מאוד חשובה, בייחוד בגלל שאנו חיים בתקופה של עודף מידע. גם העובדה שאנו יכולים לשמור או להגיע למידע בלחיצת כפתור, משמעותה שאין טעם לזכור כל מה שמגיע אלינו. "במקום לאחסן את המידע הלא רלוונטי שהסמארטפון יכול לאחסן עבורנו, המוח שלנו מתפנה לזכור דברים שבאמת חשובים לנו", הסביר ריצ'ארדס, במחקר שפורסם בכת העת Neuron.
 
אל כל המסקנות הללו הגיע ריצ'רדס יחד עם פול פרנקלנד, לאחר שהשניים בחנו נתונים על אובדן זיכרון במוח בקרב בני אדם ובעלי חיים. הם מצאו שמי שהצליחו להחליף זיכרונות ישנים בחדשים הסתגלו בקלות ובמהירות רבה יותר למצבים חדשים, ולא הסתבכו עם מידע ישן שעלול להיות מוטעה.