צביעת שיער הפכה כבר מזמן לנורמה חברתית, לאופנה ולעניין שבשגרה. בכל פינה תוכלו לראות מספרות שצצות כמו פטריות אחרי הגשם, וכן את מדפי החנויות ובתי המרקחת הולכים ומתמלאים בעוד ועוד צבעים. במצב כזה, קל לשכוח שההליך הזה בעצם לא לחלוטין בטוח, וכן שרוב צבעי השיער מפוצצים בכימיקלים שעלולים לפגוע בבריאותנו.

אישה אחת מסין גילתה זאת בדרך הקשה, לאחר שגילתה כי היא סובלת משחמת כבד בגלל שצבעה את שיערה כל חודש במשך עשור. האישה, 50, שידועה רק כגברת צ'ן, מהעיר חרבין, התחילה להבחין בשערות לבנות על ראשה בגיל 30, אבל בשלב זה הן היו מעטות והיא הצליחה לתלוש את כולן. המצב הזה השתנה כשצ'אן הגיעה לגיל 40, אז כבר היה ניתן להבחין בהן בבירור. בשל כך, כמו נשים רבות במצבה, היא החליטה לצבוע את שיערה כדי להסתיר את סימן ההזדקנות הכה מובהק הזה. היא סיפרה לכלי התקשורת הסיניים שמאחר והשיער גדל במהירות שיא, היא מצאה עצמה צובעת אותו כל חודש. במשך כל השנים היא המשיכה במנהג זה ללא חשש, אך כעת הבינה את הנזקים החמורים שזה גרם לה
 
על פי דיווח של חדשות SINA, הכל החל לפני חודשיים, כשצ'ן עלתה במדרגות לחדר השינה שלה והתכוונה ללכת לישון. היא התחילה להרגיש עייפות כבדה וקוצר נשימה כשעלתה במדרגות, אבל לא חשבה על כך יותר מידי. אולם כאשר הגיעה לבסוף לחדר השינה, בעלה הבחין שצבע עורה הפך צהוב וכן גם הלובן של עיניה. הוא מיד לקח אותה לחדר המיון, ומשם צ'אן הובהלה למחלקה למחלות זיהומיות, שם הבדיקות הראו שיש בדמה בילרובין ברמה של פי 10 מהרמה הנורמלית.

ברוב המקרים מצב כזה מעיד על ליקויים בתפקוד הכבד, לצערה של צ'אן זה היה גם מצבה. הרופאים מצאו כי הכבד שלה נמצא בשלב מתקדם של שחמת - שהיא הצטלקות של הכבד. מחלה זו נגרמת מנזק מתמשך לכבד שגורם להחלפת רקמות בריאות ברקמות צלקתיות שלא מתפקדות. בדרך כלל זה נגרם בשל מחלות כמו כבד שומני, צהבת ואלכוהוליזם.
 

גרמה לנזק בלתי הפיך לכבד בגלל שצבעה את שיער. אילוסטרציה: אינגאימג
גרמה לנזק בלתי הפיך לכבד בגלל שצבעה את שיער. אילוסטרציה: אינגאימג

אבל במקרה של צ'אן הרופאים לא הצליחו להבין את מקור הבעיה. היא לא סבלה מעולם מבעיית שתייה מופרזת ולא לקחה תרופות שיכולות לפגוע בתפקודי הכבד, כך שהיה צורך לבדוק כיוונים אפשריים נוספים. לאחר שהאישה סיפרה להם על הרגלי צביעת השיער שלה, הם הבינו שהכימיקלים בצבע הם מקור הבעיה. למרבה המזל, לאחר 20 ימי טיפול מצבה של צ'אן השתפר במידה ניכרת. עם זאת, הרופאים הסבירו לה שחלק מהנזקים שנגרמו לכבד שלה אינם הפיכים, מה שבין היתר עלול להגדיל את סיכוייה לחלות בסרטן.

ד"ר פו ליג'ואן, מנהל המחלקה לרפואה פנימית למחלות זיהומיות, הסביר שרוב צבעי השיער מכילים כמות אדירה של כימיקלים, שחלקם רעילים מאוד לגוף, כמו ניטרו בנזן ואנילין (שמכיל בעצמו ניטרו בנזן). החומרים האלו יכולים להיספג בקלות דרך הקרקפת, וכשהם נכנסים לגוף הם עושים דרכם לכבד שם הם אמורים לעבור הליך של פירוק. אך במשך הזמן חומרים כמו אלו פוגעים ביכולת הכבד לפרק אותם וכן גורמים בכלל לבעיות בתפקודו, כמו מקרה של צ'אן.
בשל כמות הכימיקלים הרבה בצבעי שיער סטנדרטיים, ד"ר ליג'ואן טען שעדיף לא להשתמש בהם לעולם, ובמקום זאת לצבוע את השיער בצבעים על בסיס צמחי. אבל מי שמתעקש להשתמש במוצר הרגיל מומלץ לו לעשות זאת לכל היותר אחת לחצי שנה