מי לא מכיר את ההרגשה הזו. אנחנו מגיעים הביתה הרוגים מעייפות והדבר היחיד שמתחשק לעשות זה להישפך לכמה רגעים על המיטה, ואחר כך לעשות את כל מה שעוד נשאר לנו באותו היום. אבל בכל הזמן הזה מעטים מאיתנו יחשבו שכדאי להוריד נעליים, שלא לדבר על לנקות אותן. זה הרי לא חלק מהשגרה שלנו וגם ממש לא נראה לנו חשוב.


אבל כעת מתברר שאותו הרגל נורמטיבי עלול להזיק לנו מאוד, או לפחות כך טוענים המומחים. הסיבה לכך? הנעליים שלנו, איתן הלכנו בהמון מקומות לא נקיים, מכילות כמות מסחרית של חיידקים שגורמים לחולי רב. למעשה, במחקר שנערך בנושא באוניברסיטת אריזונה, בראשו של ד"ר צ'ארלס גרבה, נמצא שהנעל הממוצעת מכילה לא פחות מ-421,000 חיידקים בחלקה החיצוני ו-2,887 חיידקים בחלקה הפנימי. בין החיידקים זוהו אי קולי, קלבסיאלה פנאומוניה וסרטיה, אשר עלולים לגרום לזיהומים קשים. מעבר לכך, החוקרים מצאו שעל נעל חדשה שננעלה שבועיים בלבד הספיקו להיערם כ-440,000 חיידקים.

במחקר אחר, שנערך בין 2013 ל-2015 באוניברסיטת יוסטון, נמצא החיידק קלוסטרידיום דיפיצילה ב-26.4% מ-2,5000 זוגות נעליים שנבדקו. אומנם מדובר בחיידק שקיים באופן טבעי בגוף, אבל אם הוא מתרבה (לרוב בשל שימוש באנטיביוטיקה) הוא הופך רעיל וגורם לדלקת של רירית המעי, מה שמתבטא בשלשולים כאבי בטן וחום.

הנעליים שלנו מזוהמות יותר ממה שנדמה לנו. אילוסטרציה: אינגאימג
הנעליים שלנו מזוהמות יותר ממה שנדמה לנו. אילוסטרציה: אינגאימג

מה עושים? מנקים

אלו אומנם חדשות קצת מלחיצות, אבל הבשורות הטובות הן שאפשר למזער את הנזק בדרך מאוד פשוטה - לנקות את הנעליים. מבדיקה שערכו החוקרים מאוניברסיטת אריזונה, ניקוי הנעל עזר להפחית את כמות החיידקים עליה בכ-90%. "מיקרובים קיימים בכל מקום סביבנו וידבקו לכל משטח איתו יבואו במגע. החיידקים על הנעליים מגיעים מהמקומות בהם אנחנו הולכים", סיפר מייקל לוגלין, מרצה בבית הספר למדע וטכנולוגיה באוניברסיטת נוטינגהאם ל-Independent. "אז פשוט נקו את הנעליים שלכם אם דרכתם בתוך צואה של בעל חיים, שכן זה עלול להכיל חיידקים מזיקים". בנוסף לכך, הוא הרגיע ואמר ש"זה הכל עניין של ניהול סיכונים, והסיכון שמציבים חיידקים על נעליים הם מאוד נמוכים".  

עדיין מודאגים? נקו מידי פעם את הנעליים שלכם אם אתם נועלים אותן בתוך הבית, או שפשוט תעברו לנעלי בית או כל נעל אחרת שתיועד רק לשטח ביתכם.