אנשים שרוצים לרדת במשקל עלולים להישאב לכל מיני דיאטות נוקשות שבמקרה הטוב גורמות להם לעלות חזרה במשקל, פלוס תופסת. אבל במקרה הגרוע ביותר, דיאטות כאלו עלולות להיות מסוכנות ולהוביל לתת תזונה, תת משקל ולבעיות בריאותיות קשות נוספות. זה בדיוק מה שקרה לאישה אחת מהעיר ווהאן, סין, שהפכה לצמחונית כדי לרדת במשקל וכמעט איבדה את היכולת ללכת בשל כך.



אותה אישה כבת 50, שזוהתה רק בשם משפחתה צ'אן, אובחנה לאחרונה כסובלת מנזק חמור בעמוד השלה, שנגרם בשל מחסור חריף בוויטמין B12. על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, היא הגיע לבית החולים בעיר מגוריה כשהיא סובלת מאובדן תחושה בגפיה: "לאחרונה אני מרגישה שאני לא הולכת בצורה אחיד על שתי הרגליים, אני מרגישה כאילו אני דורכת על צמר גפן. בנוסף, גם ברגליים וגם בידיים שלי יש קהות חושים".


צ'אן, שגובהה 1.60, סיפרה לרופאים שהפכה לצמחונית בשנות ה-20 לחייה כי רצתה לרזות, זאת למרות ששקלה בסך הכל 55 ק"ג. כשראתה שהדיאטה מצליחה החליטה להתמיד למשך כל חייה, ושמרה על משקל של 45 ק"ג במשך 30 שנים. למרות שמדובר בתת משקל ולמרות שצ'אן לא לקחה תוספי תזונה, היא סיפרה שחשבה שאורח החיים שלה בריא והופתעה שהגיע למצב כל כך גרוע.
 
התלוננה על תחושות נימול בגופה וקושי ללכת. צ'אן בבית החולים
התלוננה על תחושות נימול בגופה וקושי ללכת. צ'אן בבית החולים


המצב אכן היה בכי רע, שכן מבדיקות שערכו לה הרופאים התברר שצ'אן סובלת מפגיעה קשה בנוירוני השדרה שלה, מצב שלרוב רואים אצל חולי סכרת או אנשים שסובלים מתת תזונה. כמו כן, מבדיקות הדם שלה נמצא שרמת ה-B12 היא כה נמוכה, עד שהיא מגיעה רק ל- 10% מהכמות שיש לאדם מבוגר.  מכיוון שוויטמין זה ממלא תפקיד חשוב בתפקוד תקין של מערכת העצבים, המחסור שלו היה גרם לתסמינים הנוירולוגים שחוותה צ'אן. הרופאים אמרו לה שאם לא הייתה מגיעה אליהם בזמן, הנזק לעמוד השדרה שלה היה מחמיר ומשאיר אותה ללא יכולת ללכת. 

אחת מהסכנות של מחסור ב-B12 היא כאמור פגיעה במערכת העצבים. במקרים של מחסור חריף נגרם מוות של תאי העצב, שהוא בגדר נזק בלתי הפיך. סימנים למחסור כזה הפגינה צ'אן וכוללים נימול בגפיים, תחושת קהות בגוף והפרעות בשווי המשקל. כמובן שזה לא אומר שבשר מונע או פותר בעיות כאלו, שכן גם אנשים (בעיקר נשים) שאוכלים בשר סובלים ממחסור ב-B12 וברזל וצריכים לקחת אותם כתוספי מזון, מה שצ'אן לא השכילה לעשות.